Dovolená objednaná a koupena, cestování je však v nedohlednu. Co s tím teď?

20. 5. 2020, Blog, novinky

Odpovědi na otázky týkající se zájezdů, již zakoupených, kde již klienty byla zaplacena záloha? Tato situace je v České republice řešena prostřednictvím zákona LEX VOUCHER.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo přehled nejdůležitějších informací k lex voucher.

1. Zrušení zájezdu z důvodu šíření onemocnění COVID – 19

Za situace celosvětové pandemie onemocnění COVID 19 a přijatých omezujících opatření mající vliv nejen na cestování, ale na každodenní život, jde o situaci, kterou zákon popisuje jako „nevyhnutelné a mimořádné okolnosti“ nebo-li vyšší moc.

Za těchto okolností může odstoupit od smlouvy o zájezdu zákazník i cestovní kancelář.

Cestovní kancelář má v takovém případě povinnost vrátit zákazníkům platby přijaté za neuskutečněné zájezdy nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy o zájezdu. Zachování této lhůty není ale v podmínkách současné globální pandemie možné.

Lex Covid

Návrh zákona, který je právě projednáván v Parlamentu ČR (Viz www.psp.cz, sněmovní tisk 820​), upravuje zvláštní podmínky pro zájezdy s termínem zahájení od 20. 2. do 31. 8. 2020. U těchto zájezdů může cestovní kancelář využít tzv. ochranné doby, o kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem za zájezd.

Ochranná doba

Rozhodne-li se cestovní kancelář využít ochrannou dobu (toto rozhodnutí je na cestovní kanceláři), musí to písemně oznámit zákazníkovi a současně mu doručit poukaz na zájezd v hodnotě realizovaných plateb. Dnem doručení poukazu na zájezd začíná běžet ochranná doba, která končí nejdéle 31. 8. 2021.

Výjimky

Je-li zákazníkem cestovní kanceláře:
- držitel průkazu osoby se zdravotním postižením,
- osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání,
- osoba těhotná či osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou,
- osamělý rodič pečující o nezaopatřené dítě (samoživitel),
- osoba starší 65 let
- zaměstnanec, který ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o využití ochranné doby nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce a
- škola nebo školské zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení, může (ale nemusí) poukaz odmítnout. V takovém případě zákazník oznámí cestovní kanceláří odmítnutí poukazu a cestovní kancelář je povinna vrátit všechny uhrazené platby.

Avšak je možné, že i zákazníci patřící do skupiny, na kterou se výjimka vztahuje, mohou poukaz přijmout a čerpání své dovolené posunout na vhodnější dobu.

Čerpání poukazu na zájezd/vrácení plateb

Zákazníci, kteří obdrží poukaz na náhradní zájezd, jej mohou vyčerpat flexibilně po dobu trvání ochranné doby. Cestovní kancelář je povinna navrhnout zákazníkovi rovnocenný náhradní zájezd, k jehož zaplacení zákazník využije poukaz. Pokud tak cestovní kancelář neučiní sama, může se na ní obrátit se svou žádostí i zákazník. Nepodá-li cestovní kancelář ve lhůtě 30 dnů od žádosti zákazníka nabídku rovnocenného náhradního zájezdu, ochranná doba skončí. Skončením ochranné doby se stává opět splatným původní peněžitý dluh pořadatele vůči zákazníkovi.

V případě, že poukaz na zájezd nebude v ochranné době, tj. nejpozději do 31. 8. 2021 zákazníkem vyčerpán, vrátí cestovní kancelář zákazníkovi veškeré uhrazené platby za původní zájezd nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby.

Záruka ochrany pro případ úpadku cestovní kanceláře

Zákazníci mají garanci, že poukazy na zájezd, které od cestovní kanceláře obdrží, jsou chráněny pro případ úpadku cestovní kanceláře (podrobnosti této ochrany stanoví zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu). Zákazníci se nemusejí obávat, že o své vložené prostředky přijdou.

2. Nechci absolvovat zájezd, který se má konat po opadnutí současné pandemické krize.

Řada zákazníků se v souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 potýká se sociálními a ekonomickými obtížemi, které jim neumožňují realizovat objednané zájezdy. Mnoho zákazníků se obává vycestovat také ze zdravotních důvodů. V případě, že není dosud jasné, zda bude konkrétní zájezd možné realizovat, jsou nyní zákazníci postaveni před obtížnou volbu, zda zájezd zruší či nikoli.

Vždy je třeba pamatovat:

1. Smlouvy se mají dodržovat, a to i smlouvy o zájezdu. Smlouvu o zájezdu je třeba plnit, a to včetně platebního kalendáře, dokud od ní neodstoupí buď sama cestovní kancelář, nebo nebude zřejmé, že jsou naplněny předpoklady pro to, aby mohl odstoupit od smlouvy zákazník.
2. Zákazník může od smlouvy o zájezdu odstoupit kdykoliv (před zahájením zájezdu), a to i bez uvedení důvodu, ale je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (tzv. storno poplatky).

V případě, že zákazník od smlouvy odstoupí, je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (storno poplatky).

Lex Covid a nárok zákazníka na poukaz ve výši části stornopoplatku.

Zákazník, který od smlouvy odstoupí (přičemž nejde o odstoupení z důvodu vyšší moci – viz výše k bodu 1), uhradí stornopoplatky, může ve lhůtě do 3 měsíců požádat cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného storno poplatku. Poukaz na zájezd bude moci zákazník využít k úhradě ceny nově zakoupeného zájezdu.

Příklad: Zákazník zakoupil zájezd na letní prázdniny v hodnotě 10 000 Kč. Má ale obavy vycestovat. Odstoupí od smlouvy. Cestovní kancelář požaduje uhradit storno poplatky ve výši 2 000 Kč. Zbývajících 8 000 Kč vrátí zákazníkovi. Pokud bude zákazník chtít, může cestovní kancelář požádat o poukaz na zájezd ve výši 200 Kč, který může použít při nákupu nového zájezdu.

Poukazy na zájezdy jsou povinně pojištěny

Poznámka:

Ministerstvo pro místní rozvoj ani jiný orgán státní správy nejsou oprávněni vyřizovat nároky zákazníků ze soukromoprávních vztahů. V případě sporu s cestovní kanceláří má zákazník možnost podat návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. Mimosoudní řešení sporů je institut založený na hledání oboustranně přijatelné dohody stran sporu. Česká obchodní inspekce na rozdíl od soudů nemá pravomoc sama o předmětu sporu závazně rozhodnout nebo strany sporu k dohodě donucovat. Pro bližší informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů nebo podání návrhu navštivte prosím internetové stránky www.adr.coi.cz. Právně závazné a vykonatelné rozhodnutí o předmětu sporu může vydat soud.

ČASTO KLADENÉ DOTAZY k dané problematice najdete:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/zivotni-situace-podle-lex-voucher

Metodický pokyn pro CK, viz odkaz:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/metodicky-pokyn-pro-cestovni-kancelare

NAŠE aktuální doporučení:

V případě, že máte zájem o pojištění storna zájezdu u nově plánovaných cest na dovolenou; neváhejte kontaktovat našeho zprostředkovatele nebo navštivte jednu z našich poboček. Rádi Vám poskytneme více infor mací a pomůžeme tak ochránit Vaše peníze.   

Odborný garant pro neživotní pojištění

POKUD VÁS ČLÁNEK ZAUJAL A CHCETE SE PORADIT, NEVÁHEJTE NÁS KONTAKTOVAT

kraj
DĚKUJEME, VAŠE ZPRÁVA BYLA ODESLÁNA...
PŘI ODESÍLÁNÍ ZPRÁVY DOŠLO K CHYBĚ...
BUĎ UNIVERSAL

Seznamte se s Andreou Mališovou
Můj pracovní život je celkem pestrý, prošla jsem si podnikáním, chvíli jsem pracovala i ve státním podniku a taky v korporátech. Vše mě nesmírně obohatilo a posunulo. V obchodě pracuji cca 18 let a pořád mě to baví. Je to i tím, že je to pestré, obohacující, a navíc lidi mě baví, mám je prostě ráda. O Andree její kolegyně Helena Fuchsová:  Andreu jsem poznala jako kolegyni v bývalé práci. Nejvíc ji obdivuji proto, že i když je zaměřená na výkon a výsledky, tak svůj tým k výsledkům dokáže dovést velmi lidsky, kultivovaně a s dobrou náladou. A ještě k tomu je to krásná, chytrá a vtipná baba. :) 1. Prosím představ se nám krátce: a. Odkud pocházíš? Ze zahraničí – z Bratislavy. b. Kam směřuješ? Profesně jsem na správném místě. Dělám, co mě baví ve společnosti, která zastává stejné hodnoty jako já. Na prvním místě máme všichni rodinu, férové jednání, profesionalitu atd. (najdete na našich stránkách). Zní to trošku jako klišé, i jsem si ze začátku říkala, že to bude asi jen „dobrý marketing“, ale postupem času jsem zjistila, že to tak doopravdy je! No, a to mě dostalo úplně. Jinak se nechám unášet, kam mě vítr zavane.  c. Co máš za sebou? Těžká otázka, mám za sebou roviny i různé propady, či vrcholy. Za vše jsem vděčná, jinak bych nebyla tam, kde jsem. A kde tedy jsem? Teď aktuálně V PRÁCI :D 2. V čem vidíš největší hodnotu nebo jedinečnost tvé práce? Líbí se mi volnost a svoboda, hezky si můžu udělat program tak, jak potřebuji a jak mi vyhovuje. Už se dobře znám a vím, kdy jsem nejvíc výkonná a stíhám spousty práce.  Takže když to shrnu, práce mi přináší: volnost, výdělek, respekt, kontakt s lidmi, pružnost, dobrý pocit, pomoc druhým, zábavu… 3. Přemýšlela jsi někdy, co budeš dělat až budeš v důchodu? Máš nějaký seznam koníčků, které by si se rád naučil, ale teď na to není čas? Seznam mám, třeba bych ráda: šila, naučila se malovat, věnovala se studiu sexy cizího jazyka - třeba italštině, taky bych ráda zkusila flamengo a africký tanec. Uvidíme… 4. Prozraď nám nejtrapnější zážitek v práci nebo ten nejvíc, nejvíc. Jsem mistrem trapasů a ani o nich nevím. Třeba jsem pozdravila svého šéfa s dobrým úmyslem a skvělou náladou „ahoj kovboji“ a neuvědomila si, že má nohy do O. No byl z toho zaskočen… samozřejmě jsme se pak tomu zasmáli.  5. Máš nějaké motto, citát, který se ti líbí a řídíš se jím? Nedělej to, co nechceš, aby dělali druzí tobě, nebo se mi líbí každý strůjcem svého štěstí.  6. Doporuč nám něco dobrého na čtení nebo poslech. Ke čtení na oddech mám ráda Sophie Kinsellu, na rozvoj je toho víc, ale aktuálně čtu First Class magazín nebo Business Leaders. Hudbu mám ráda různorodou, ale vracím se hodně k interpretům: Jack White, George Michael, R.E.M., Porcupine Tree, Carla Bruni, Gitane Demone, Bebel Gilberto, Bajafondo Tango Club.  Andrea Mališová – Manažer externího prodeje UBP...

 čti více
NOVINKY

Jak vnímat koronavirus jako příležitost posunout se dál
V momentální nelehké celospolečenské situaci jsme se rozhodli přinést sérii blogových příspěvků s tématem osobního rozvoje. Oslovili jsme odborníčku z řad společnosti Universal maklérsky dom a.s., transformační koučku Moniku Slávikovou. Jak jste asi už zvyklí, #kdyzpotrebujetepomoct," class="wysiwyg-hashtag">#kdyzpotrebujetepomoct, jsme tu pro Vás. Nebude to jinak ani počas koronaviru. Přejeme Vám příjemné čtení.  Je mi ctí, že k Vám mohu promluvit. Dovolte mi, abych se Vám nejdříve představila. Jmenuji se Monika Sláviková, ve společnosti Universal maklérsky dom a.s. jsem regionální ředitelkou v Prešově. V podnikatelském prostředí jsem známá jako transformační koučka. V soukromí jsem manželka, máma, babička, sestra i přítelkyně.  Finančnictví a koučink  V práci propojuji dvě hlavní oblasti: finančnictví a koučink. Spojují se mi od té doby, kdy jsem vstoupila do světa financí registrací do NBS v roce 2007. Působila jsem ve dvou pojišťovnách na pozici Unit managera a budovala jsem týmy na „zelené louce“.  Od minulého roku jsem tady s Vámi.   Manažer – to slovo, tato pozice, ve mně vždy vzbuzovala hlavně odpovědnost. Už nejenom za sebe, ale i za jiných. A právě uvědomění si odpovědnosti mě přivedlo ke koučinku. Chtěla jsem být manažerem, který lidi vede, nejenom řídí. Který napomáhá osobnímu rozvoji každého člena týmu, podle jeho potřeb. A také jsem od začátku vedení lidí vnímala odpovědnost za vlastní seberozvoj, abych měla co odevzdávat dál. Vlastní osobnostní rozvoj mě postupně přivedl od manažerského koučinku k transformačnímu. Dostala jsem se do bodu, kdy jsem si položila otázku: „Jak dál?“ Na původním působení jsem neviděla pro sebe další cestu.  Proč UNIVERSAL  Hledala jsem možnosti jak tyto dvě oblasti, ve kterých ráda působím, propojit.  Nejnáročnější bylo pro mě najít společnost, v níž skloubím to, co je pro mne důležité. Serióznost, férové jednání, profesionalita, historie ale i online systémy. Jedna z důležitých technických věcí pro mě byla i ta, jak zastřešit smlouvy z předchozích společností na jednom místě. Hledala jsem něco, co bude nadále propojovat mě a klienta okamžitě. Našla jsem inŠanon 2.0, nástroj – platformu, kde mohu propojovat minulou finanční praxi s budoucí. Jelikož vím věci jednoduše a spolehlivě vyřídit přes inŠanon, zůstává mi čas i na klienty z transformačního koučinku.   V těchto dnech, kdy jsou osobní setkání omezené, dělám zprostředkování, vedení lidí, i transformační koučink online. Mohu z domácí kanceláře pomáhát těm, kteří potřebují rozebrat situaci s nestrannou osobou. Protože každý z nás dnešní situaci prožívá jinak. Já pracovně vnímám situaci tak, že UMD Network nám pro náš výkon připravil venkovní prostředí přes moderní online systémy jako je mobilní aplikace inŠanon 2.0, abychom tuto situaci viděli jako příležitost na rozvoj a pokrok. Pokračování příště. #kdyzpotrebujetepomoct Autorka článku: Monika Sláviková, RR Prešov Universal maklérsky dom a transformační koučka  ...

 čti více
NOVINKY

Koučink jako forma pomoci, když si sám nevím rady
Milí čtenáři, čím dál tím častěji lidé bojují s vícerými životními překážkami, se kterými si nevědí rady. Pomoci jim však může i šikovný kouč, který je dokáže navést na správnou cestu. Ale co vlastně koučink je? Proč je dnes tak populární? A jaký je jeho význam? Odpovědi najdete v blogu od Moniky Slavíkové, regionální ředitelky společnosti Universal maklersky dom a transformační koučky. Jsou dny, kdy je nám fajn. Máme dobrý pocit z toho, co jsme v takový den udělali, co se událo nebo jak jsme se zabavili. Zažíváme chvíle štěstí, radosti a pohody.  A pak jsou dny a chvíle, kdy se věci kazí, nevyvíjejí se tak jak chceme, jsme z toho nervózní, napjati, nespokojeni. Možná si tehdy řekneme: "To přejde a opět bude dobře." Co s tím, když to dlouho trvá a chvil nespokojenosti je stále víc než těch, když jsme spokojeni?  V jaké oblasti? V jakékoli, ať už je to v práci, doma, při trávení volného času, ve vztazích, ve financích. Dejme si pár otázek k zamyšlení: 1. Co s tím, když moje nespokojenost sama neustupuje? a / Smířit se s tím, nechám to na osud, co má být, ať je. b / Všímám si svou nespokojenost a chci tento stav změnit. 2. Kdo mi s tím pomůže? a / Zvládnu to sám, nikoho k tomu nepotřebuji. b / Pomůže mi někdo z mých blízkých. c / Vyhledám pomoc - nestrannou osobu. 3. Jakou nestrannou osobu mám vyhledat? a / Kouč - bude mě doprovázet, abych našel řešení na mou situaci, uviděl možnosti a zdroje na aplikování těchto řešení do budoucna a tak změnu uskutečnil. b / Mentor - předá mi své zkušenosti, bude mě poučovat a dávat zpětnou vazbu. c / Terapeut - bude se mnou zjišťovat, co se mi v minulosti stalo, abych to věděl přijmout. d / Poradce - poradí mi v oblasti, ve které je specialistou, co je vhodné dále dělat. 4. Která forma pomoci mi vyhovuje víc? a / Chci dostat radu.  b / Chci vědět zkušenosti jiných.  c / Chci se vrátit do minulosti a dozvědět se, proč se mám nyní takto, abych to věděl přijmout.  d / Chci najít vlastní řešení své situace a objevit své zdroje na realizaci změny. Lidé jsou různí, jedním vyhovuje to, jiným něco jiného. Nacházíme se v jedinečných situacích. Ten, kdo chce objevit vlastní sílu k řešení své situace a chce jít dopředu, toho může doprovázet na jeho cestě kouč. Nebude mu radit, posuzovat ho ani hodnotit, proč je nespokojený. V procesu koučování bude jeho partnerem. Kouč mu pomůže nacházet potenciál ke změně a k jeho růstu, aby mu bylo lépe. Aby věci, které chce udělat, se pro něj staly možné a realizovatelné. Pomůže mu vidět situaci z jiné perspektivy a tím zjistit, že existují i jiné cesty než v budoucnu postupovat ve svém životě dál. Mnohokrát člověk sám tyto cesty nezpozoruje, protože je velmi pohlcen tím, o čem si myslí, že je příčinou jeho nespokojenosti. Jiná nestranná osoba - kouč, mu pomůže vystoupit ze "začarovaného kruhu" a vědomě se pohnout vpřed. Pak člověk dokáže měnit to, o čem jen vyprávěl, že změnit chce, aby prožíval více chvil, kdy se cítí šťastně, vděčně a je mu dobře. Autorka článku: Monika Sláviková, RŘ Prešov Universal makléřský dům a transformační koučka...

 čti více
Potřebujete pomoct?
+ 420 266 710 013
síť poboček
kontakt

e-mail: info@umd.cz
Potřebujete pomoct?: + 420 266 710 013
tel: + 420 266 710 013
+ 420 725 543 782

Odpovědná osoba pro potřeby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL