Dovolená objednaná a koupena, cestování je však v nedohlednu. Co s tím teď?

20. 5. 2020, Blog, novinky

Odpovědi na otázky týkající se zájezdů, již zakoupených, kde již klienty byla zaplacena záloha? Tato situace je v České republice řešena prostřednictvím zákona LEX VOUCHER.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo přehled nejdůležitějších informací k lex voucher.

1. Zrušení zájezdu z důvodu šíření onemocnění COVID – 19

Za situace celosvětové pandemie onemocnění COVID 19 a přijatých omezujících opatření mající vliv nejen na cestování, ale na každodenní život, jde o situaci, kterou zákon popisuje jako „nevyhnutelné a mimořádné okolnosti“ nebo-li vyšší moc.

Za těchto okolností může odstoupit od smlouvy o zájezdu zákazník i cestovní kancelář.

Cestovní kancelář má v takovém případě povinnost vrátit zákazníkům platby přijaté za neuskutečněné zájezdy nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy o zájezdu. Zachování této lhůty není ale v podmínkách současné globální pandemie možné.

Lex Covid

Návrh zákona, který je právě projednáván v Parlamentu ČR (Viz www.psp.cz, sněmovní tisk 820​), upravuje zvláštní podmínky pro zájezdy s termínem zahájení od 20. 2. do 31. 8. 2020. U těchto zájezdů může cestovní kancelář využít tzv. ochranné doby, o kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem za zájezd.

Ochranná doba

Rozhodne-li se cestovní kancelář využít ochrannou dobu (toto rozhodnutí je na cestovní kanceláři), musí to písemně oznámit zákazníkovi a současně mu doručit poukaz na zájezd v hodnotě realizovaných plateb. Dnem doručení poukazu na zájezd začíná běžet ochranná doba, která končí nejdéle 31. 8. 2021.

Výjimky

Je-li zákazníkem cestovní kanceláře:
- držitel průkazu osoby se zdravotním postižením,
- osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání,
- osoba těhotná či osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou,
- osamělý rodič pečující o nezaopatřené dítě (samoživitel),
- osoba starší 65 let
- zaměstnanec, který ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o využití ochranné doby nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce a
- škola nebo školské zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení, může (ale nemusí) poukaz odmítnout. V takovém případě zákazník oznámí cestovní kanceláří odmítnutí poukazu a cestovní kancelář je povinna vrátit všechny uhrazené platby.

Avšak je možné, že i zákazníci patřící do skupiny, na kterou se výjimka vztahuje, mohou poukaz přijmout a čerpání své dovolené posunout na vhodnější dobu.

Čerpání poukazu na zájezd/vrácení plateb

Zákazníci, kteří obdrží poukaz na náhradní zájezd, jej mohou vyčerpat flexibilně po dobu trvání ochranné doby. Cestovní kancelář je povinna navrhnout zákazníkovi rovnocenný náhradní zájezd, k jehož zaplacení zákazník využije poukaz. Pokud tak cestovní kancelář neučiní sama, může se na ní obrátit se svou žádostí i zákazník. Nepodá-li cestovní kancelář ve lhůtě 30 dnů od žádosti zákazníka nabídku rovnocenného náhradního zájezdu, ochranná doba skončí. Skončením ochranné doby se stává opět splatným původní peněžitý dluh pořadatele vůči zákazníkovi.

V případě, že poukaz na zájezd nebude v ochranné době, tj. nejpozději do 31. 8. 2021 zákazníkem vyčerpán, vrátí cestovní kancelář zákazníkovi veškeré uhrazené platby za původní zájezd nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby.

Záruka ochrany pro případ úpadku cestovní kanceláře

Zákazníci mají garanci, že poukazy na zájezd, které od cestovní kanceláře obdrží, jsou chráněny pro případ úpadku cestovní kanceláře (podrobnosti této ochrany stanoví zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu). Zákazníci se nemusejí obávat, že o své vložené prostředky přijdou.

2. Nechci absolvovat zájezd, který se má konat po opadnutí současné pandemické krize.

Řada zákazníků se v souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 potýká se sociálními a ekonomickými obtížemi, které jim neumožňují realizovat objednané zájezdy. Mnoho zákazníků se obává vycestovat také ze zdravotních důvodů. V případě, že není dosud jasné, zda bude konkrétní zájezd možné realizovat, jsou nyní zákazníci postaveni před obtížnou volbu, zda zájezd zruší či nikoli.

Vždy je třeba pamatovat:

1. Smlouvy se mají dodržovat, a to i smlouvy o zájezdu. Smlouvu o zájezdu je třeba plnit, a to včetně platebního kalendáře, dokud od ní neodstoupí buď sama cestovní kancelář, nebo nebude zřejmé, že jsou naplněny předpoklady pro to, aby mohl odstoupit od smlouvy zákazník.
2. Zákazník může od smlouvy o zájezdu odstoupit kdykoliv (před zahájením zájezdu), a to i bez uvedení důvodu, ale je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (tzv. storno poplatky).

V případě, že zákazník od smlouvy odstoupí, je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (storno poplatky).

Lex Covid a nárok zákazníka na poukaz ve výši části stornopoplatku.

Zákazník, který od smlouvy odstoupí (přičemž nejde o odstoupení z důvodu vyšší moci – viz výše k bodu 1), uhradí stornopoplatky, může ve lhůtě do 3 měsíců požádat cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného storno poplatku. Poukaz na zájezd bude moci zákazník využít k úhradě ceny nově zakoupeného zájezdu.

Příklad: Zákazník zakoupil zájezd na letní prázdniny v hodnotě 10 000 Kč. Má ale obavy vycestovat. Odstoupí od smlouvy. Cestovní kancelář požaduje uhradit storno poplatky ve výši 2 000 Kč. Zbývajících 8 000 Kč vrátí zákazníkovi. Pokud bude zákazník chtít, může cestovní kancelář požádat o poukaz na zájezd ve výši 200 Kč, který může použít při nákupu nového zájezdu.

Poukazy na zájezdy jsou povinně pojištěny

Poznámka:

Ministerstvo pro místní rozvoj ani jiný orgán státní správy nejsou oprávněni vyřizovat nároky zákazníků ze soukromoprávních vztahů. V případě sporu s cestovní kanceláří má zákazník možnost podat návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. Mimosoudní řešení sporů je institut založený na hledání oboustranně přijatelné dohody stran sporu. Česká obchodní inspekce na rozdíl od soudů nemá pravomoc sama o předmětu sporu závazně rozhodnout nebo strany sporu k dohodě donucovat. Pro bližší informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů nebo podání návrhu navštivte prosím internetové stránky www.adr.coi.cz. Právně závazné a vykonatelné rozhodnutí o předmětu sporu může vydat soud.

ČASTO KLADENÉ DOTAZY k dané problematice najdete:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/zivotni-situace-podle-lex-voucher

Metodický pokyn pro CK, viz odkaz:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/metodicky-pokyn-pro-cestovni-kancelare

NAŠE aktuální doporučení:

V případě, že máte zájem o pojištění storna zájezdu u nově plánovaných cest na dovolenou; neváhejte kontaktovat našeho zprostředkovatele nebo navštivte jednu z našich poboček. Rádi Vám poskytneme více infor mací a pomůžeme tak ochránit Vaše peníze.   

Odborný garant pro neživotní pojištění

POKUD VÁS ČLÁNEK ZAUJAL A CHCETE SE PORADIT, NEVÁHEJTE NÁS KONTAKTOVAT

kraj
DĚKUJEME, VAŠE ZPRÁVA BYLA ODESLÁNA...
PŘI ODESÍLÁNÍ ZPRÁVY DOŠLO K CHYBĚ...
POJIŠTĚNÍ MAJETKU

Pojištění nemovitosti není totéž co pojištění domácnosti
Lidé si často chybně myslí, že pokud mají pojištěný dům, pojistka se vztahuje také na věci, které se v domě nachází. Pojištění nemovitosti ale není to stejné co pojištění domácnosti.   Pojištění nemovitosti kryje škody na budově, ať už se jedná o rodinný dům, nebo byt.   Pojištění domácnosti kryje škody na zařízení domácnosti, a to na movitých věcech, které se nachází uvnitř domu. Při pojištění zařízení domácnosti je kromě živelných rizik automaticky sjednáváno riziko krádeže, loupeže a vandalismu.   Zodpovědnost za škody z běžného občanského života se týká nás všech Když někdo zavadí o regál v obchodě a zboží se rozbije, když dítě ve škole rozbije okno, když se na procházce dětem vytrhne pes a způsobí pád cyklisty či dopravní nehodu, když to manželka neubrzdí na lyžovačce v zahraničí a způsobí zranění jinému lyžaři...   Příkladů můžeme najít nepočítaně. Takováto zodpovědnost se dá pojistit v rámci pojištění domácnosti. Většinou už je součástí balíčku rizík, ale ne vždy. Proto je třeba si dávat pozor, zda tuto odpovědnost máte pojištěnou nebo je třeba ji připojistit.   Rozdíly jsou ve výši pojistné sumy pojištění odpovědnosti za škody z běžného občanského života. Myslete na to, že toto pojištění nekryje jen škody na věcech, ale i škody na zdraví. A ty se často počítají ne v tisících, ale až v desetitisících.   V případě zájmu o pojištění domácnosti nás neváhejte kontaktovat. Rádi vám pomůžeme....

 čti více
NOVINKY

Jak si udržet dobrou náladu a neupadnout do deprese
Vážení čtenáři, přinášíme Vám další téma ze série blogových příspěvků od transformační koučky Moniky Slávikové, z řad společnosti Universal maklérsky dom a.s. Věříme, že se Vám v pořadí druhý článek bude líbit. #kdyzpotrebujetepomoct, jsme tu pro Vás. Pohodlně se usaďte, buď se šálkem kávy nebo čaje a vychutnejte si příjemné a ničím nerušené čtení. Mnozí z nás momentálně řeší situaci, jak se udržet v dobré psychické kondici. Jelikož to není jednoduché, rozhodla jsem se Vám pomoci jednoduchým postupem, který mi pomáhá, jako je to už v nadpisu zmíněno, udržet si dobrou náladu a neupadat do deprese. Tento postup spočívá v tom, že si kladu otázky a sama si na ně odpovídám. Je důležité si uvědomit, že momentální situaci neovlivníme a je důležité ji přijmout. Protože přítomnost vždy zvládnete - vždy jste ji přece zvládli. Tyto otázky jsem si položila i nyní, abych se udržela v dobré náladě i přesto, že se věci kolem mě rychle mění. 1. Co mi v minulosti pomohlo v těžké situaci, abych nepodlehla negativnímu myšlení? Napsaný konkrétní plán na nejbližší období, co dělat v daném týdnu, v tomto dni. V průběhu dne postupuji podle toho, co jsem si napsala – práce, rodina, relax...  2. Co mě v těchto dnesch nejvíce ovlivňuje? Jak já sama o této situaci přemýšlím. Proto si střežím své myšlenky. Opravdu si na ně dávám pozor. Vědomě si to uvedomuji. 3. Co dělat s negativními myšlenkami? Nebudu jim věnovat svoji pozornost. Jak přijdou, tak odejdou. Když o nich nediskutuji s jinými, ani se o nich nebavím sama se sebou, odchází rychleji. Když si jich všimnu, hned se koncentruji na to, co právě dělám. 4. Co je pro mě teď důležité dodržovat? Pracovat dle harmonogramu dne. Jdu bod po bodu od rána, jako jsem si naplánovala. Diář to jistí. Můj systém mě drží, abych nevybočovala, když to není nutno. 5. Co potřebuji vědět ohledně COVID-19? Aktuální zprávy, nařízení, informace pro mě a mojí rodinu. Čtu si je na internetu, krátce, jednou za den. Poslouchání rádia nebo TV v průběhu celého dne mi odvádělo pozornost od toho, co chci dělat, proto to už nedělám. 6. Co umím skutečně ovlivnit v této situaci? Dodržovat nařízení, využívat dostupné systémy. Pracuji z domova – využívám online systémy, dezinfikuji domácnost, ušila jsem roušky, chráním sebe i rodinu. Jsme zdraví a jsem za to vděčná.  7. Jak budu vědět, že tento postup je pro mě správný? Na konci dne si udělám zhodnocení, jak jsem na tom. Večer si zhodnotím, co se mi podařilo a těší mě to. Co jsem neudělala nebo nestihla udělat, zapíšu podle důležitosti na další dny. Jsem spokojená, protože dělám to, co dnes můžu ovlivnit. Toto je 7 bodů, které mně osobně pomáhají udržet se v dobré psychické kondici. Jak to máte vy? Také se řídíte osvědčenými postupy a máte zorganizovaný čas nebo si na to nepotrpíte, a přesto to zvládáte? Napište nám do komentáře:   a / ve kterých bodech to máte jako já? b / co Vás dnes potěšilo a zpříjemnilo Vám den? Příště vám nastíním téma: Jak jsem si sladila home office a time management. Autorka článku: Monika Sláviková, RR Prešov Universal maklérsky dom a transformační koučka  ...

 čti více
NOVINKY

Význam sociálního odloučení
...

 čti více
Potřebujete pomoct?
+ 420 266 710 013
kontakt

e-mail: info@umd.cz
Potřebujete pomoct?: + 420 266 710 013
tel: + 420 266 710 013
+ 420 725 543 782

Odpovědná osoba pro potřeby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL