Prokrastinace nebo zítra, zítra, jen ne dnes

28. 4. 2020, Blog, novinky

Vážení čtenáři,
máme za sebou čtyři blogy od kolegyně Moniky Slavíkové z řad společnosti Universal maklérsky dom a.s. Dnes Vám přinášíme v pořadí již pátý blog, ve kterém se budeme věnovat prokrastinaci. Protože jak se říká: "Zítra, zítra, jen ne dnes, říká každý lenivec." Je ale prokrastinace fyzická nebo naopak psychická záležitost? Více nám o tom poví naše kolegyně, Monika.

#kdyzpotrebujetepomoct jsme tu pro Vás.

Téměř každý člověk prokrastinuje. Je to odkládání nebo odsouvání povinností na později. Někdo to vnímá jako moderní nemoc, jiný zase tvrdí, že je stará, jako lidstvo samo. Když člověk prokrastinuje, ztrácí energii a nabývá pocit viny. Je naučitelná, ale naopak i odučitelná.

Je důležité si uvědomit a všímat, jak se prokrastinace projevuje u nás samotných. Jakou má podobu a intenzitu.

Právě v tomto období, kdy máme změněný režim dne, způsob práce, způsob zajišťování svých každodenních potřeb, změnu trávení volného času a zábavy a mnohé jiné drobné změny, které si ani neuvědomujeme, mohou napomáhat k odkládání úkolů a povinností na později. Protože k provedení změny potřebujeme více energie, času a vytrvalosti.

Vzpomeňte si, když jste dělali něco poprvé, jaké to bylo?

A co když jdete dělat něco, co Vám není až tak po chuti? Nebo když jdete dělat něco, co chce od Vás někdo jiný a není to Vaše rozhodnutí?

I v takových situacích máme tendenci odsouvat úlohy. Hledáme výmluvy, uchylujeme se k náhradním a možná zábavnějším činnostem. Následkem toho se může stát, že se dostáváme do časového tlaku, prožíváme pocity viny. Jednoduše, nejsme s sebou spokojeni. Dokonce i jiní nás mohou začít vnímat tak, že se na nás nedá spolehnout.

Dalo by se říci, že prokrastinace je nesoulad mezi tím, co musíme udělat a tím, co právě děláme.

Jak si pomoct, abychom se tomuto nesouladu vyhnuli nebo jej alespoň minimalizovali?

Mně v tomto případě funguje mých desatero:

1. V průběhu dne se často zastavím a všímám si, co právě dělám.
2. Na začátku dne, týdne nebo určitého období si úkoly předem naplánuji písemně do diáře. Pomáhá mi to při zastavení se, neboť vidím, co jsem chtěla dělat a vím k čemu se mám vrátit.
3. Před zapsáním úkolu si připomenu, proč chci daný úkol zvládnout. Ne všechny úkoly mě těší stejně, ale hledám smysl, proč je udělám. Některé po tomto uvažování i vyloučím, Paretovo pravidlo 80/20.
4. Nejdůležitější úkoly dělám dopoledne, nejraději hned zrána. Tehdy mám "čistou hlavu".
5. Úkoly si konkretizuji. Jasně pojmenuji, co chci dělat. Velký úkol si rozdělím na více menších částí.
6. Naplánuji si přestávky a jejich délku. Buď po jaké době, nebo mezi kterými činnostmi si dám pauzu.
7. Vypnu nebo odložím pryč z dosahu vše, co by mě mohlo lákat k tomu, abych vybočila ze své pozornosti.
8. Zpracovaný úkol nebo část velkého úkolu odškrtnout v diáři - HOTOVO.
9. Když se mi podařilo v průběhu dne prokrastinovat, přijmu to jako fakt. Pokrok pro mě je už i to, že jsem si to uvědomila.
10. Odpustím si a připravím se tak, abych to v budoucnu udělala jinak.

Naučila jsem se sebekázni. Přináší mi pocity radosti a spokojenosti. Když jsem takto dobře naladěná, dokážu s přehledem zvládat i náročnější nebo méně atraktivní úkoly a povinnosti. Minimalizuji prokrastinaci a časový tlak. Dokážu se dále učit novým návykům, což mi v dnešních časech velmi pomáhá udržovat se v rovnováze.
Co Vám pomáhá neprokrastinovať? Budeme rádi, pokud nám napíšete Vaše tipy do komentáře.

Příště Vám přiblížím téma: Koučink jako forma pomoci, když si sám nevím rady.
Autorka článku: Monika Sláviková, RR Prešov Universal maklérsky dom a transformační koučka  

POKUD VÁS ČLÁNEK ZAUJAL A CHCETE SE PORADIT, NEVÁHEJTE NÁS KONTAKTOVAT.

kraj
DĚKUJEME, VAŠE ZPRÁVA BYLA ODESLÁNA...
PŘI ODESÍLÁNÍ ZPRÁVY DOŠLO K CHYBĚ...
POMOC V PANDEMII

Bude svět po pandemii stejný jako dříve?
Opravdu ne. Svět je každý den jiný, než byl den předtím a pandemie koronaviru je jen jedna z mnoha katastrof, které lidstvo postihly. Je vysoce pravděpodobné, že za dva roky bude život běžet stejně jako dříve a za 5 let bude mnoho lidí přesvědčeno, že nic podobného se už nestane. To ale není pravda. Na této webové stránce: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_epidemics je velmi slušný přehled pandemií a historicky jsou k nám mnohé blíže, než bychom si možná chtěli připustit. Jenže jsme o nich neměli informace v reálném čase, jak je máme dnes díky sociálním médiím. Mnohé nemoci do dvou let vymizely (respektive přestaly mít význam). Například Asijská chřipka v letech 1957 - 58 si vyžádala do 4 milionů obětí, podobně jako Hong Kongská v letech 1968 - 69. Kolik by jich však bylo při dnešním rozsahu cestování, respektive kolik by bylo obětí koronaviru bez současných opatření můžeme jen spekulovat. Pandemie však přinesla díky sociálním médiím mnoho ohlasů. Některé hlásaly slušné informace, některé hlásaly informace, které jejich majitelům mohly přinést přímý nebo nepřímý finanční prospěch a některé jen chtěly znít zajímavě a hlásaly ničím nepodložené konspirace. Člověk však nemusí být raketový vědec, aby se uměl poučit a dokázal kriticky filtrovat předkládané informace a zejména - poučit se. Zkusme se tedy poučit a vzít věci za správný konec. Roky nabádáme lidi, aby nežili z "ruky do pusy", ale mysleli na budoucnost a tvořili si rezervy - spořili. Stávají se totiž události, které se nikdy předtím nestaly a najednou jsou součástí našich životů. A při každé takové události jsou úspory potřebné, abychom ji dokázali přežít s přiměřenými (plánovanými) škodami. Na finanční zdraví je potřebný komplexní pohled, který však daleko přesahuje rozsah tohoto článku, proto zkusíme odvodit pouze pár nejdůležitějších postřehů. Jak začala karanténa, objevilo se mnoho statusů, která pojistka co kryje - ale žádná nekryje to, že jste doma a nevyděláváte. Nyní si představte, že byste měli tzv. "Nouzovou rezervu" ve výši alespoň tří (až šesti) měsíčních platů - pokud jste zaměstnanec. Pokud jste OSVČ (živnostník) je situace komplikovanější. Mnoho OSVČ totiž "optimalizuje" své příjmy, ale zapomínají, že část z ušetřených nákladů na odvody a daně by si měli odložit na "horší časy". Nouzová rezerva ale neslouží pouze pro případ pandemie a karantény. Rozumné je předpokládat, že se Vám může pokazit pračka, lednice či auto - to pojistka také nepokrývá. Samozřejmě, můžete chladničku koupit na splátky, akorát, že bude o 10 až 15% dražší. Je mylné předpokládat, že těch 15% nikoho nezruinuje, protože mnoho lidí nakonec vše kupuje na splátky a tedy vše proplatí. Přinášíme Vám proto 5 rad, které Vám pomohou lépe si uspořádat své investice, spoření a tím pádem i celkové výdaje. První rada tedy zní: "Odložte si spotřebu a plánujte podobné výdaje dopředu." Bude to pro Vás nakonec jednodušší a levnější. Další okruh informací, který se často objevoval byl o tom, jak akcie spadly a jaký je výhodný čas na investování. Mnoho z těchto informací ve skutečnosti navádělo k investičním spekulacím. Byli bychom však opatrní při takových prohlášeních. Nejdříve rozlišujme, co je náš (klientův) cíl: 1. Máme úspory, které nyní rok, dva či tři nepotřebujeme, ale pak máme cíl na co je použít. 2. Máme úspory, ale pár let je nebudeme potřebovat. Bylo by fajn, kdyby se zhodnocovaly. 3. Máme volné peníze a chceme spekulovat, jak co nejlépe vydělat. 4. Nemáme žádné úspory, ale rádi bychom si je malými pravidelnými investicemi vytvořili. Výše uvedené rozdělení je samozřejmě velmi zjednodušené, ale už i toto definování nám pomůže. Pokud je Váš investiční horizont krátký, musí být Vaše investice velmi opatrná - jinak se blížíte ke spekulaci. Je dobré často zvážit, zda nebude lepším řešením vkladový produkt. Pokud je váš investiční horizont střednědobý (alespoň střednědobý), je dobré zvážit investici do akciových podílových fondů. Pozor, investovat do akcií a investovat do akciových fondů není totéž. Při slušných podílových fondech je nesrovnatelně nižší riziko, než při koupi jednotlivých akcí. Pokud vezmeme v úvahu historii vyspělých akciových trhů řekněme od 70. let, těžko najdeme období při investici na 7 let, že by klient dosáhl ztrátu - pokud tak jen řádově málo procent. Nejpravděpodobnější však byly výnosy více než 8% ročně. Dobrá investice do akcií se nesnaží porážet akciový trh, ale kopírovat ho. Pojem "spekulovat" není v případě investování hanlivě chápán, jen si klient musí připustit, že se snaží na základě nějakého přesvědčení porazit trh a nadprůměrně vydělat. Vybírá si úzce specializované investice a podstupuje podstatně vyšší riziko. V posledním případě si je třeba uvědomit, že pokud pravidelně spoříme, téměř vůbec nás nezajímá v jakém stádiu je trh, protože naše investice se v podstatě průměruje. Pokud jdeme spořit například na 7 let, jsme ochotni hájit přesvědčení, že bychom měli spořit 100% do akcií. Samozřejmě vycházíme z předpokladu, že jste v kontaktu se svým investičním poradcem a jste ochotni investici pravidelně přehodnocovat. Pokud například za 5 let dosáhnete slušný výnos a víte, že určitě spoření za dva roky ukončíte, je čas se akcií zbavit. Investice na rozdíl od mnoha jiných finančních produktů je velmi tvárná a snadno se dá přizpůsobit podle upravených klientových potřeb. Proto druhá rada zní: "Zamyslete se, co chcete dosáhnout, co je vaše skutečná potřeba." Ať už investujete jednorázově nebo pravidelně (spoříte), je velmi důležité zohlednit náklady s tím spojené. Mezi podílovými fondy rozlišujeme fondy aktivně řízené - to jsou ty, které máme v povědomí a pasivní fondy - tzv. ETF (nazývané také indexové fondy). Naše společnost nabízí oba typy fondů. Každý z nich má své výhody i nevýhody. Jsou však i společnosti, které se orientují pouze na jeden typ fondů a popisují je jako jediné výhodné řešení. Často jsou indexové fondy označovány jako nízko nákladové, ale celkové náklady pro klienta nemusí vždy hovořit pouze v jejich prospěch. V každém případě jsme před časem analyzovali, jaký dopad mohou mít náklady a různý daňový režim různých podílových fondů na výsledek spoření. Vzali jsme tři konkrétní nabídky např. ze slovenského trhu. Předpokládali jsme, že klient bude pravidelně spořit 100 Eur měsíčně 30 let (na důchod). Pokud by všechny tři řešení dosáhly 9% výnos, měl by klienty spořicí účet hodnotu, jak je vidět na grafu.  Proto třetí rada zní: "Náklady a forma zdanění mají podstatný vliv na výsledek Vaší investice/spoření, berte to také v úvahu." Čtvrtá rada souvisí s předchozími: "Podílové fondy jsou velmi transparentní, pokud nedokážete zjistit, jaké mají náklady, výsledky, do čeho přesně investují - nekupujte je!" Osobní zkušenost (poradce): Po náhlém poklesu trhů v souvislosti s pandemií jsem měl telefonát od jedné klientky, který probíhal zhruba následovně: Ona: "Táta má vklad v bance a nyní mu to pokleslo o několik procent, umíte mi poradit, jestli by to neměl raději vybrat?" Já: "Jak mu mohla klesnout hodnota vkladu v bance?" A to jsme již tušili, odkud vítr fouká, protože jsme se s tím již setkali. Ona: "Nevím, jen mi vystrašený volal." Já: "Víte co, zavolejte mu, ať pošle výpis z banky. Myslím si, že má nakoupené podílové fondy. " Ona: "Určitě ne, říkal, že je to vklad." Vklad a investice jsou zcela jiné finanční produkty. Po obdržení kopii dokladů a jejich prostudování (vlastně nám stačil jeden pohled). Já: "Váš otec má nakoupené poměrně nekvalitní fondy domácího správce. Pokud chce investovat, při stejném riziku může mít mnohem kvalitnější spravované fondy - ať to vybere. " Ona: "Neztratí na tom?" Já: "Už ztratil, ale pokud to dá do lepší zprávy, spíše se mu investice vrátí." Co je podstatné, a vím, že se to děje. V některých bankách pracovník vidí stav účtu a nabídne, často starším klientům "takový lepší vklad" - ale ve skutečnosti mu zřídí investici. Proto pátá rada zní: "Investujte jen přes lidi, u kterých existuje objektivní předpoklad, že s nimi budete moci komunikovat během celé životnosti Vaší investice - dají si větší pozor na to, zda jste správně pochopili vlastnosti produktu." Proto v případě, pokud potřebujete poradit, neváhejte nás kontaktovat, my Vám doporučíme co nejlepší řešení spolu s naším investičním specialistou. Ondrej Faith, Odborný garant pro kapitálový trh a investice Universal maklérsky dom...

 čti více
NOVINKY

Jak si udržet dobrou náladu a neupadnout do deprese
Vážení čtenáři, přinášíme Vám další téma ze série blogových příspěvků od transformační koučky Moniky Slávikové, z řad společnosti Universal maklérsky dom a.s. Věříme, že se Vám v pořadí druhý článek bude líbit. #kdyzpotrebujetepomoct, jsme tu pro Vás. Pohodlně se usaďte, buď se šálkem kávy nebo čaje a vychutnejte si příjemné a ničím nerušené čtení. Mnozí z nás momentálně řeší situaci, jak se udržet v dobré psychické kondici. Jelikož to není jednoduché, rozhodla jsem se Vám pomoci jednoduchým postupem, který mi pomáhá, jako je to už v nadpisu zmíněno, udržet si dobrou náladu a neupadat do deprese. Tento postup spočívá v tom, že si kladu otázky a sama si na ně odpovídám. Je důležité si uvědomit, že momentální situaci neovlivníme a je důležité ji přijmout. Protože přítomnost vždy zvládnete - vždy jste ji přece zvládli. Tyto otázky jsem si položila i nyní, abych se udržela v dobré náladě i přesto, že se věci kolem mě rychle mění. 1. Co mi v minulosti pomohlo v těžké situaci, abych nepodlehla negativnímu myšlení? Napsaný konkrétní plán na nejbližší období, co dělat v daném týdnu, v tomto dni. V průběhu dne postupuji podle toho, co jsem si napsala – práce, rodina, relax...  2. Co mě v těchto dnesch nejvíce ovlivňuje? Jak já sama o této situaci přemýšlím. Proto si střežím své myšlenky. Opravdu si na ně dávám pozor. Vědomě si to uvedomuji. 3. Co dělat s negativními myšlenkami? Nebudu jim věnovat svoji pozornost. Jak přijdou, tak odejdou. Když o nich nediskutuji s jinými, ani se o nich nebavím sama se sebou, odchází rychleji. Když si jich všimnu, hned se koncentruji na to, co právě dělám. 4. Co je pro mě teď důležité dodržovat? Pracovat dle harmonogramu dne. Jdu bod po bodu od rána, jako jsem si naplánovala. Diář to jistí. Můj systém mě drží, abych nevybočovala, když to není nutno. 5. Co potřebuji vědět ohledně COVID-19? Aktuální zprávy, nařízení, informace pro mě a mojí rodinu. Čtu si je na internetu, krátce, jednou za den. Poslouchání rádia nebo TV v průběhu celého dne mi odvádělo pozornost od toho, co chci dělat, proto to už nedělám. 6. Co umím skutečně ovlivnit v této situaci? Dodržovat nařízení, využívat dostupné systémy. Pracuji z domova – využívám online systémy, dezinfikuji domácnost, ušila jsem roušky, chráním sebe i rodinu. Jsme zdraví a jsem za to vděčná.  7. Jak budu vědět, že tento postup je pro mě správný? Na konci dne si udělám zhodnocení, jak jsem na tom. Večer si zhodnotím, co se mi podařilo a těší mě to. Co jsem neudělala nebo nestihla udělat, zapíšu podle důležitosti na další dny. Jsem spokojená, protože dělám to, co dnes můžu ovlivnit. Toto je 7 bodů, které mně osobně pomáhají udržet se v dobré psychické kondici. Jak to máte vy? Také se řídíte osvědčenými postupy a máte zorganizovaný čas nebo si na to nepotrpíte, a přesto to zvládáte? Napište nám do komentáře:   a / ve kterých bodech to máte jako já? b / co Vás dnes potěšilo a zpříjemnilo Vám den? Příště vám nastíním téma: Jak jsem si sladila home office a time management. Autorka článku: Monika Sláviková, RR Prešov Universal maklérsky dom a transformační koučka  ...

 čti více
NOVINKY

Co bychom měli nyní všichni dodržovat
...

 čti více
Potřebujete pomoct?
+ 420 266 710 013
síť poboček
kontakt

e-mail: info@umd.cz
Potřebujete pomoct?: + 420 266 710 013
tel: + 420 266 710 013
+ 420 725 543 782

Odpovědná osoba pro potřeby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

INTRANET LOGIN

WEBMAIL