Co s tím, když máte příjem snížený o 50 %?

6. 4. 2020, Blog, pomoc v pandemii

Příjem velké části obyvatelstva České republice momentálně poklesne. Důvodem jsou preventivní restriktivní opatření související s COVID - 19, nejen v naší zemi, ale co je horší, v celoevropském prostoru. To paralyzovalo mezinárodní obchod, na kterém jsme jako země tak velmi závislí. Některým z nás se příjem snížil o 30/40/50 %, a bohužel někteří přišli o práci úplně. Ekonomické vyhlídky do budoucna také nejsou zrovna růžové.        

Co teď? Splátky a účty je nutné platit i nadále. Své chování jste se snahou eliminovat své výdaje na minimum již přehodnotili a upravili. Zbytečně neplýtváte, omezili jste nákupy zbytečností a zaměřili se pouze na nutnosti. A i když těžko, ale přece jste se smířili s myšlenkou, že plánovanou dovolenou v Řecku asi také pro tento rok s rodinou vynecháte. Kde tedy ještě můžete ušetřit? 

Poměrně velká rezerva se skrývá ve finančních produktech. Které to jsou? V zásadě všechny. Může to být životní pojištění, hypoteční nebo spotřební úvěr, pojištění nemovitosti či vozidel a v neposlední řadě i různé produkty šetření.      

Navzdory platným omezením z kategorie "osobní kontakt", vám dokážeme prostřednictvím naší aplikace inŠanon 2.0 a v následné součinnosti s našimi odborníky (finanční agenti) poskytovat plnohodnotné služby. Zkušení kolegové Vám rádi pomohou s analýzou výhodnosti vašich stávajících smluv, a to s cílem ušetřit. Takto uspořené finance můžete využít buď k pokrytí aktuálních nutných výdajů, nebo na vytvoření budoucí železné rezervy. Ta by měla tvořit min. 6 až 9 měsíčních platů.      

Jak na to?

1. Stáhněte si aplikaci inŠanon (je zdarma pro každého).

Praktické video návody naleznete zde: http://insanon.cz/videonavody/  

2. Pokud jste našim klientem, systém vám automaticky do aplikace "nalije" vaše smlouvy a kontaktní údaje na vašeho agenta. Stačí mu zavolat nebo poslat mail či SMS . 

3. Pokud nejste našim klientem, NEVADÍ. Po zaregistrování do aplikace Vám přiřadíme odborníka, který vás bude kontaktovat s nabídkou pomoci. A smlouvy, ty si můžete do aplikaci nahrát i sami.  

"Dezinfekce" financí. Co si pod tímto reálně můžeme představit? Pojďme si to rozměnit na drobné.

Základní principy dezinfekce domácích financí:

1. Odklad splátek hypotéky
Pokud máte reálný problém se zaplacením splátky za hypotéku nebo úvěr, komunikujte se svou bankou. Pokud je to nutné, zkuste se dohodnout na odkladu splátek. 

Připraven je návrh zákona o některých opatřeních v oblasti splácení úvěrů v souvislosti s pandemií COVID-19 (tzv. úvěrové moratorium), který by měl umožnit rychlý a jednoduchý odklad splátek. Jakmile dlužník oznámí poskytovateli úvěru svůj zájem o využití moratoria, protože byl ekonomicky negativně zasažen pandemií COVID-19, měl by mít možnost na 3 nebo 6 měsíců přestat svou půjčku splácet. Zákon schválila 1. dubna 2020 Vláda ČR a postoupila jej k projednání do poslanecké sněmovny (po 7. 4. 2020). Po schválení Parlamentem ČR a nabytí účinnosti bude moratorium závazné pro všechny banky a nebankovní společnosti. Splátky by mělo být možné odložit u spotřebitelských i podnikatelských úvěrů včetně hypoték, které byly sjednány a čerpány před 26. březnem 2020. Pokud klient odložení splátky využije, délka splácení úvěru se adekvátně prodlouží.

ČNB odkaz: https://www.cnb.cz/cs/cnb-news/tiskove-zpravy/CNB-povazuje-uverove-moratorium-za-ekonomicky-opodstatnene/ https://www.cnb.cz/cs/cnb-news/tiskove-zpravy/CNB-povazuje-uverove-moratorium-za-ekonomicky-opodstatnene/https://www.cnb.cz/cs/cnb-news/tiskove-zpravy/CNB-povazuje-uverove-moratorium-za-ekonomicky-opodstatnene/

Alternativní řešení:

V úvahu přichází i konsolidace několika úvěrů do jednoho, kde můžete mít nižší úrokovou sazbu. Tato konsolidace vám může přinést okamžitou pomoc.

Individuální situace klienta jsme připraveni analyzovat a navrhnout individuální řešení.

Když potřebujete pomoci s konsolidací vašich úvěrů, neváhejte nás kontaktovat. 

2. Životní pojištění může pomoci

Pokud jste přišli o část příjmu v důsledku PN či hospitalizace, může pomoci správně nastaven životní pojištění.

Správně nastavené životní pojištění dokáže krýt hospitalizaci, a hlavně na pracovní neschopnost klienta. Pokud má klient diagnostikovanou nemoc COVID- 19 a je hospitalizován v nemocnici, tak v případě připojištění hospitalizace pojišťovna vyplácí denně pojistnou částku, kterou měl ve smlouvě sjednanou. Pokud má na klient např. na den 300 Kč, pojišťovna mu vyplatí za celou dobu hospitalizace 300 Kč x počet dní jeho hospitalizace.     

Pokud by měl sjednané připojištění PN (PN = pracovní neschopnost), při níž není nutná hospitalizace, tak pojišťovna takovému klientovi proplatí denní částku, kterou má sjednanou během PN. Pokud má na den 300 Kč, pojišťovna vyplatí 300 Kč x počet dní, kdy je klient na PN. V tomto případě je třeba se podívat, jakou PN má klient sjednanou. Často je v pojišťovnách toto připojištění PN vypláceny od určitého dne, ne zpětně. Pokud má klient finanční rezervu na měsíc, tak i toto případné vyplácení je dostačující.    

I kdyby nebylo některé z připojištění (hospitalizace, PN) v dané pojistné smlouvě, může být tato smlouva nastavena dobře, není nutné ji za každou cenu rušit a je dostačující doplnit tyto připojištění do stávající pojistné smlouvy.  

Pokud potřebujete pomoci, zdarma vám zkontrolujeme a nastavíme životní pojištění tak, aby vás chránilo i v případě nemoci. Neváhejte nás kontaktovat. 

3. Prevence, základ úspěchu

Je na místě překontrolovat smlouvy související s pojištěním domácnosti či nemovitosti. I zde můžeme okamžitě ušetřit a zároveň předejít dalším nepříjemnostem. Některé staré smlouvy jsou zbytečně drahé a často ani nekryjí mnohá rizika.   

PŘÍKLAD:

Trávíme doma více času, co se zrcadlí i na vyšší spotřebě vody a elektřiny. Spotřebiče mohou být přetížené. Děti více vymýšlejí. Je rozumné předejít případným finančním škodám už jen tím, že si překontrolujete své krytí rizik. Pohledejte nyní všechny své smlouvy a nechte si je zdarma překontrolovat a nastavit výhodnější. Kontaktujte nás a my vám rádi pomůžeme.    

Nezapomínáme ani na řidiče. Řeč je o sklech, střet se zvěří, živel, krádež a pod. Možná si kladete otázku proč si uzavřít havarijní pojištění, tzv. KASKO, když jsme převážně všichni v karanténě? Kupříkladu i proto, že lidé budou mít méně peněz. Někteří jedinci budou tyto schodky v rodinných rozpočtech řešit drobnými krádežemi. Nyní se jezdí mnohem méně, takže riziko havárie není tak vysoké jako dříve. Nesmíme však zapomínat na to, že KASKO kryje i živelné události a poškození kabelů volně žijícími zvířaty. Mnohá auta jsou dlouhodobě odstavené na parkovištích a zvířata v nich mohou mít "ráj". Správně nastavenou smlouvou vám umíme v některých nepříjemných případech ušetřit nemalé peníze, když k rizikům přistupujeme preventivně.  

4. Zapomeňte na půjčky

Řešit aktuální situaci výpadku příjmu nevýhodnými půjčkami nebo nedej bože spotřebitelským úvěrem by bylo v této nejisté době nanejvýš nezodpovědné. Tyto produkty jsou obvykle zatíženy vysokými poplatky nebo cenou, kterou za tuto půjčku zaplatíte. Je třeba si dát pozor na výši úrokové sazby případně celkové náklady vyjádřeny RPSN (roční procentní sazba nákladů). Pokud nejste nuceni si půjčku brát, tak ji opravdu nedoporučujeme.     

5. Požádejte o daňové prázdniny, získáte čas

Pokud vám situace neumožňuje zaplatit daně:

Plošné prominutí pokuty za opožděné podání přiznání k dani z příjmu fyzických osob a právnických osob a úroku z prodlení, a to nejdéle do 1. července 2020.

Ministerstvo financí a Finanční správa reagují na aktuální situaci a v maximální možné míře pomáhají ekonomickým subjektům překlenout nouzový stav. K již schválenému Liberačnímu balíčku nově Ministerstvo financí navrhuje posunutí termínu pro podání daňového přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí, a to do 31. 8. 2020.

Odkaz – „Přehled všech realizovaných opatření v rámci liberačního balíčku Ministerstva financí“

Liberační balíček I a Liberační balíček II:

https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2020/ulevy-v-danove-oblasti-se-rozsiri-37943 

Odkaz – „Průvodce pro daňové poplatníky v souvislosti s koronavirem“

https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2020/pruvodce-pro-danove-poplatniky-v-souvisl-37856 

6. Investice podržte

Pokud jste investovali peníze do investičních produktů či podílových fondů, kterým momentálně klesá hodnota, nepanikařte. Vyplatí se vyčkat, dokud se situace na trhu neuklidní. Poklesy jsou běžnou praxí, rozhodně neprodávejte akcie, protože byste na tom výrazně prodělali. Trh prostě potřebuje čas na zotavení.  

7. Mějte své smlouvy pod kontrolou

Dobrý začátek je mít všechny smlouvy uložené na jednom místě. UMD Network vám nabízí uložení všech vašich smluv do moderní mobilní aplikace inŠanon 2.0, která je zcela zdarma. Pokud inŠanon ještě nemáte, neváhejte si ho stáhnout zde. 

Jsme tu pro vás i v těchto těžkých časech. #Kdyzpotrebujetepomoct . Spolu to zvládneme. 

Za týden se podíváme na téma 

HYPO-prostor a jeho staronové řešení.

POKUD VÁS ČLÁNEK ZAUJAL A CHCETE SE PORADIT, NEVÁHEJTE NÁS KONTAKTOVAT.

kraj
DĚKUJEME, VAŠE ZPRÁVA BYLA ODESLÁNA...
PŘI ODESÍLÁNÍ ZPRÁVY DOŠLO K CHYBĚ...
POMOC V PANDEMII

Kryje moje životní pojištění COVID-19?
onavirus (nazýván také pod zkratkou COVID-19) už nějaký čas hýbe naši společnou realitou a výjimkou není ani pojistný trh. Mnoho z našich klientů si zcela oprávněně klade otázku: "Mám ve svém životním pojištění pokrytou diagnózu COVID-19?" V době, když byla pojistná smlouva uzavírána, přeci žádná pandemie vyhlášena nebyla. Jelikož se držíme hesla „Obrana je základ úspěchu“, připravili jsme pro Vás pár potřebných vysvětlení, které se vám mohou v aktuální situaci hodit. Ne nadarmo se série našich blogů nazývá: „Když potřebujete pomoci v pandemii.“ Informace do našeho, v pořadí již čtvrtého blogu, pro vás připravil odborný garant pro životní pojištění.    Dané body jsou platné ke dnešnímu dni, tedy k datu 27. 4. 2020.   1. V první řadě je třeba si uvědomit, rozdíl mezi diagnózou U07.1 - potvrzena infekce COVID-19 (již diagnostikována infekce - choroba) a U07.2 - podezření z infekce COVID-19 (takzvaná karanténa). Zde může být u pojišťoven rozdíl v pojistném plnění. Důležitým faktem je zároveň prohlášení infekce COVID-19 za pandemii.  2. Co se týče momentálního stavu - pojišťovny, kromě pojišťovny ČSOB, nabízejí pojistné produkty, kde není pandemie ve výlukách.  3. Může se stát, že někdo v našem okolí má starší typ pojistné smlouvy. Životní pojistku uzavřel velmi dávno, kde je pandemie uvedena ve výlukách z pojištění. V tomto případě doporučujeme kontaktovat našeho poradce, který vám velmi rád poradí a ochotně pomůže.    4. Pokud má klient diagnostikovánu diagnózu COVID-19 (U07.1 - potvrzena infekce COVID-19), tak mu plyne plnění z připojištění hospitalizace a totéž platí i pro připojištění pro případ pracovní neschopnosti. Samozřejmě, že pro uvedené připojištění platí jen takové ochranné a čekací lhůty, případně výluky a omezení, které jsou definovány příslušnými platnými pojistnými podmínkami a to i v případě jiných běžných onemocněních. Zároveň upozorňujeme klienty, že je důležité dodržet léčebný postup, nařízeného v karanténě a další nařízení vlády ČR.  5. Pokud má klient povinnou karanténu (U07.2 - podezření z infekce COVID-19), pojišťovny vzhledem k tomu, že nejde o nemoc (zařazenou dle „Mezinárodní klasifikace nemocí“), momentálně toto podezření standardně neplní. Nad rámec všeobecných pojistných podmínek dokáží plnit v připojištění pro případ pracovní neschopnosti, za přesně definovaných podmínek, kdy část doby karantény, pokud dojde ke vzniku nemoci, dokáží započítat do plnění PN (pracovní neschopnosti), jedná se o pojišťovny Generali Česká pojišťovna a Kooperativa pojišťovna).      6. Pokud by došlo k tomu nejhoršímu, ke smrti klienta z důvodu nemoci, (samozřejmě v případě, pokud má klient sjednáno riziko jakékoliv smrti v rámci svého pojistného krytí), pojišťovna provede pojistné plnění. 7. Dobrou zprávou na závěr je, že některé pojišťovny momentálně zvažují další „pro klientské kroky“ a přinášejí prohlášení směrem k plnění COVID-19 z komerčního pojištění a někdy i s možností pojistného plnění nad rámec všeobecných pojistných podmínek. Shrnutí tématu v tabulce (pojištěná rizika x COVID-19 x pojišťovna): Co tedy aktuálně udělat? Doporučujeme dodržovat již zmíněné léčebné postupy, karanténu a nařízení vlády týkající se COVID-19.  Rozhodně nedoporučujeme ukončovat Vaše stávající pojištění. A i kdyby nebylo některé z připojištění (hospitalizace, pracovní neschopnost, invalidita či riziko smrt z jakékoliv příčiny) ve stávající pojistné smlouvě sjednáno, poradce společně s vámi tyto připojištění doplní. Při doplnění těchto připojištění, nebo při uzavírací úplně nového pojištění, Vám doporučujeme kontaktovat našeho poradce. Díky moderním online nástrojům, jako je inŠanon 2.0 nebo bezkontaktní uzavírání pojistných smluv, Vám na základě Vašich potřeb dokážeme reálně pomoci.     Na závěr Vám v těchto náročných dnech přejeme zejména hodně zdraví a také hodně pozitivního myšlení.   #kdyzpotrebujetepomoci," class="wysiwyg-hashtag">#kdyzpotrebujetepomoci, jsme tu pro Vás....

 čti více
POMOC V PANDEMII

Bude svět po pandemii stejný jako dříve?
Opravdu ne. Svět je každý den jiný, než byl den předtím a pandemie koronaviru je jen jedna z mnoha katastrof, které lidstvo postihly. Je vysoce pravděpodobné, že za dva roky bude život běžet stejně jako dříve a za 5 let bude mnoho lidí přesvědčeno, že nic podobného se už nestane. To ale není pravda. Na této webové stránce: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_epidemics je velmi slušný přehled pandemií a historicky jsou k nám mnohé blíže, než bychom si možná chtěli připustit. Jenže jsme o nich neměli informace v reálném čase, jak je máme dnes díky sociálním médiím. Mnohé nemoci do dvou let vymizely (respektive přestaly mít význam). Například Asijská chřipka v letech 1957 - 58 si vyžádala do 4 milionů obětí, podobně jako Hong Kongská v letech 1968 - 69. Kolik by jich však bylo při dnešním rozsahu cestování, respektive kolik by bylo obětí koronaviru bez současných opatření můžeme jen spekulovat. Pandemie však přinesla díky sociálním médiím mnoho ohlasů. Některé hlásaly slušné informace, některé hlásaly informace, které jejich majitelům mohly přinést přímý nebo nepřímý finanční prospěch a některé jen chtěly znít zajímavě a hlásaly ničím nepodložené konspirace. Člověk však nemusí být raketový vědec, aby se uměl poučit a dokázal kriticky filtrovat předkládané informace a zejména - poučit se. Zkusme se tedy poučit a vzít věci za správný konec. Roky nabádáme lidi, aby nežili z "ruky do pusy", ale mysleli na budoucnost a tvořili si rezervy - spořili. Stávají se totiž události, které se nikdy předtím nestaly a najednou jsou součástí našich životů. A při každé takové události jsou úspory potřebné, abychom ji dokázali přežít s přiměřenými (plánovanými) škodami. Na finanční zdraví je potřebný komplexní pohled, který však daleko přesahuje rozsah tohoto článku, proto zkusíme odvodit pouze pár nejdůležitějších postřehů. Jak začala karanténa, objevilo se mnoho statusů, která pojistka co kryje - ale žádná nekryje to, že jste doma a nevyděláváte. Nyní si představte, že byste měli tzv. "Nouzovou rezervu" ve výši alespoň tří (až šesti) měsíčních platů - pokud jste zaměstnanec. Pokud jste OSVČ (živnostník) je situace komplikovanější. Mnoho OSVČ totiž "optimalizuje" své příjmy, ale zapomínají, že část z ušetřených nákladů na odvody a daně by si měli odložit na "horší časy". Nouzová rezerva ale neslouží pouze pro případ pandemie a karantény. Rozumné je předpokládat, že se Vám může pokazit pračka, lednice či auto - to pojistka také nepokrývá. Samozřejmě, můžete chladničku koupit na splátky, akorát, že bude o 10 až 15% dražší. Je mylné předpokládat, že těch 15% nikoho nezruinuje, protože mnoho lidí nakonec vše kupuje na splátky a tedy vše proplatí. Přinášíme Vám proto 5 rad, které Vám pomohou lépe si uspořádat své investice, spoření a tím pádem i celkové výdaje. První rada tedy zní: "Odložte si spotřebu a plánujte podobné výdaje dopředu." Bude to pro Vás nakonec jednodušší a levnější. Další okruh informací, který se často objevoval byl o tom, jak akcie spadly a jaký je výhodný čas na investování. Mnoho z těchto informací ve skutečnosti navádělo k investičním spekulacím. Byli bychom však opatrní při takových prohlášeních. Nejdříve rozlišujme, co je náš (klientův) cíl: 1. Máme úspory, které nyní rok, dva či tři nepotřebujeme, ale pak máme cíl na co je použít. 2. Máme úspory, ale pár let je nebudeme potřebovat. Bylo by fajn, kdyby se zhodnocovaly. 3. Máme volné peníze a chceme spekulovat, jak co nejlépe vydělat. 4. Nemáme žádné úspory, ale rádi bychom si je malými pravidelnými investicemi vytvořili. Výše uvedené rozdělení je samozřejmě velmi zjednodušené, ale už i toto definování nám pomůže. Pokud je Váš investiční horizont krátký, musí být Vaše investice velmi opatrná - jinak se blížíte ke spekulaci. Je dobré často zvážit, zda nebude lepším řešením vkladový produkt. Pokud je váš investiční horizont střednědobý (alespoň střednědobý), je dobré zvážit investici do akciových podílových fondů. Pozor, investovat do akcií a investovat do akciových fondů není totéž. Při slušných podílových fondech je nesrovnatelně nižší riziko, než při koupi jednotlivých akcí. Pokud vezmeme v úvahu historii vyspělých akciových trhů řekněme od 70. let, těžko najdeme období při investici na 7 let, že by klient dosáhl ztrátu - pokud tak jen řádově málo procent. Nejpravděpodobnější však byly výnosy více než 8% ročně. Dobrá investice do akcií se nesnaží porážet akciový trh, ale kopírovat ho. Pojem "spekulovat" není v případě investování hanlivě chápán, jen si klient musí připustit, že se snaží na základě nějakého přesvědčení porazit trh a nadprůměrně vydělat. Vybírá si úzce specializované investice a podstupuje podstatně vyšší riziko. V posledním případě si je třeba uvědomit, že pokud pravidelně spoříme, téměř vůbec nás nezajímá v jakém stádiu je trh, protože naše investice se v podstatě průměruje. Pokud jdeme spořit například na 7 let, jsme ochotni hájit přesvědčení, že bychom měli spořit 100% do akcií. Samozřejmě vycházíme z předpokladu, že jste v kontaktu se svým investičním poradcem a jste ochotni investici pravidelně přehodnocovat. Pokud například za 5 let dosáhnete slušný výnos a víte, že určitě spoření za dva roky ukončíte, je čas se akcií zbavit. Investice na rozdíl od mnoha jiných finančních produktů je velmi tvárná a snadno se dá přizpůsobit podle upravených klientových potřeb. Proto druhá rada zní: "Zamyslete se, co chcete dosáhnout, co je vaše skutečná potřeba." Ať už investujete jednorázově nebo pravidelně (spoříte), je velmi důležité zohlednit náklady s tím spojené. Mezi podílovými fondy rozlišujeme fondy aktivně řízené - to jsou ty, které máme v povědomí a pasivní fondy - tzv. ETF (nazývané také indexové fondy). Naše společnost nabízí oba typy fondů. Každý z nich má své výhody i nevýhody. Jsou však i společnosti, které se orientují pouze na jeden typ fondů a popisují je jako jediné výhodné řešení. Často jsou indexové fondy označovány jako nízko nákladové, ale celkové náklady pro klienta nemusí vždy hovořit pouze v jejich prospěch. V každém případě jsme před časem analyzovali, jaký dopad mohou mít náklady a různý daňový režim různých podílových fondů na výsledek spoření. Vzali jsme tři konkrétní nabídky např. ze slovenského trhu. Předpokládali jsme, že klient bude pravidelně spořit 100 Eur měsíčně 30 let (na důchod). Pokud by všechny tři řešení dosáhly 9% výnos, měl by klienty spořicí účet hodnotu, jak je vidět na grafu.  Proto třetí rada zní: "Náklady a forma zdanění mají podstatný vliv na výsledek Vaší investice/spoření, berte to také v úvahu." Čtvrtá rada souvisí s předchozími: "Podílové fondy jsou velmi transparentní, pokud nedokážete zjistit, jaké mají náklady, výsledky, do čeho přesně investují - nekupujte je!" Osobní zkušenost (poradce): Po náhlém poklesu trhů v souvislosti s pandemií jsem měl telefonát od jedné klientky, který probíhal zhruba následovně: Ona: "Táta má vklad v bance a nyní mu to pokleslo o několik procent, umíte mi poradit, jestli by to neměl raději vybrat?" Já: "Jak mu mohla klesnout hodnota vkladu v bance?" A to jsme již tušili, odkud vítr fouká, protože jsme se s tím již setkali. Ona: "Nevím, jen mi vystrašený volal." Já: "Víte co, zavolejte mu, ať pošle výpis z banky. Myslím si, že má nakoupené podílové fondy. " Ona: "Určitě ne, říkal, že je to vklad." Vklad a investice jsou zcela jiné finanční produkty. Po obdržení kopii dokladů a jejich prostudování (vlastně nám stačil jeden pohled). Já: "Váš otec má nakoupené poměrně nekvalitní fondy domácího správce. Pokud chce investovat, při stejném riziku může mít mnohem kvalitnější spravované fondy - ať to vybere. " Ona: "Neztratí na tom?" Já: "Už ztratil, ale pokud to dá do lepší zprávy, spíše se mu investice vrátí." Co je podstatné, a vím, že se to děje. V některých bankách pracovník vidí stav účtu a nabídne, často starším klientům "takový lepší vklad" - ale ve skutečnosti mu zřídí investici. Proto pátá rada zní: "Investujte jen přes lidi, u kterých existuje objektivní předpoklad, že s nimi budete moci komunikovat během celé životnosti Vaší investice - dají si větší pozor na to, zda jste správně pochopili vlastnosti produktu." Proto v případě, pokud potřebujete poradit, neváhejte nás kontaktovat, my Vám doporučíme co nejlepší řešení spolu s naším investičním specialistou. Ondrej Faith, Odborný garant pro kapitálový trh a investice Universal maklérsky dom...

 čti více
NOVINKY

Proč aktualizovat staré smlouvy odpovědnostního pojištění?
OBČANSKÁ ODPOVĚDNOST Oblastí, kterou by měl mít každý dospělý občan vyřešenu, je „dostatečné“ krytí občanské odpovědnosti a také krytí odpovědnosti z vlastnictví nemovitosti. Pokud lidé využívají dříve uzavřené smlouvy (dle starého občanského zákona), mohou mít rozsah krytí a pojistné podmínky pro dnešní dobu již nedostatečné. Nová pojistná smlouva dle nového znění občanského zákona Zákon č. 89/2012 Sb., účinný od 1. 1. 2014) jim nabídne odpovídající pojistné krytí a dostatečný rozsah pojistných podmínek. Na co si dát určitě pozor u starých pojistných smluv? 1) Nízké limity Často se lze setkat s tím, že lidé sice nějakou občanskou odpovědnost mají uzavřenu v pojistné smlouvě, ale limity jsou velmi nízké. Pokud byly smlouvy uzavřeny ještě v době, kdy platil starý občanský zákoník, nemusejí pokrývat všechny škody, které by aktuálně mohly nastat. Do takové kategorie může patřit plnění např. v případě psychické újmy. 2) Snižující se limity u různých případů plnění Dnes je u řady pojišťoven běžný limit na plnění v jedné výši například 10 / 20 / 50 milionů Kč. Na starých typech odpovědnostních pojistek jsou limity pro případ plnění způsobené škodou na zdraví, majetku či finanční škodou různé – například ve formátu 2 / 1 / 0,5 milion Kč. To může znamenat v okamžiku pojistné události bohužel nemilé životní situace. 3) Hrubá nedbalost V dnešní době již existuje možnost zřídit si občanskou odpovědnost, která nemá ve výluce z rozsahu pojistného krytí takzvanou hrubou nedbalost, což většina, a to nejen u starých odpovědnostních pojistek, právě ve výluce z pojistného plnění obsahuje. 4) Územní platnost U starých odpovědnostních pojistek se setkáváme také s územní platností například pouze v rámci České republiky. U nových odpovědnostních pojistek často platí územní platnost po celé Evropě. 5) Regresní nároky zdravotní pojišťovny Ne všechny starší typy odpovědnostních smluv umějí automaticky zaplatit škodu, která vznikne kupříkladu zdravotní pojišťovně poškozené osoby. Aby v takovém případě pojištění zafungovalo, je potřeba, aby byl krytý právě i regresní nárok zdravotní pojišťovny. 6) Nájemní bydlení U lidí, kteří bydlí v nájmu, se lze často setkat s tím, že jejich pojištění odpovědnosti se nevztahuje na škody způsobené nájemníkem?! 7) Odpovědnost z vlastnictví nemovitosti Obzvláště u starých pojistných smluv je nutné zjistit, zda mají lidé automaticky tuto odpovědnost pojištěnu v rámci občanské odpovědnosti, nebo je potřeba tohle riziko připojistit zvlášť. Toto riziko by měli řešit nejen majitelé rodinných domů, ale také majitelé bytových jednotek. Škoda, která může vzniknout kvůli vlastnictví takového bytu, totiž může poškodit celý bytový dům (již jsme v historii zaznamenali výbuch plyny a demolici celého BYTOVÉHO domu); a je tedy vhodné toto riziko řešit v dostatečných pojistných částkách. ODPOVĚDNOST ZAMĚSTNANCE VŮČI ZAMĚSTNAVATELI Pojďme se podívat i na odpovědnostní pojistky zaměstnance vůči zaměstnavateli a důvody, proč je vhodná aktualizace i těchto pojistných smluv. 1) Změna příjmu Jak všichni víme, zaměstnavatel má při vzniklé škodě ze zákona nárok vymáhat po zaměstnanci 4,5 násobek jeho mzdy. Mzdy se však neustále vyvíjejí (rostou), a tudíž by si lidé měli pohlídat, zda jejich aktuální nastavení limitu (nastavení pojistné částky) u tohoto odpovědnostního pojištění dosahuje právě výše 4,5 násobku jejich mzdy. 2) Změna pracovní pozice či náplně práce Může se také stát, že zaměstnanci začne nově využívat služební auto a domnívá se, že se jeho dříve uzavřená pojistná smlouva zaměstnanecké odpovědnosti automaticky vztahuje i na oblasti související s používáním služebního vozidla?! To ovšem nemusí být pravda, a proto je potřeba toto ověřit a případně odpovědnostní pojištění rozšířit o krytí škod na služebním vozidle. Pokud se zaměstnanec nově stane například profesionálním řidičem nebo se jeho náplň práce rozšíří o práce s vysokozdvižným vozíkem, mostovými jeřáby a podobně, je potřeba prověřit, zda se stávající rozsah pojištění vztahuje i na tyto pracovní činnosti?! 3) Křížová odpovědnost Pokud je někdo zaměstnán v rodinné firmě a má sjednánu zaměstnaneckou odpovědnost, musí mít smlouvu nastavenu tak, aby kryla i riziko křížové odpovědnosti. Pozor, tento druh krytí nenabízí na trhu všechny pojišťovny. 4) Spoluúčast V praxi se občas lze setkat se zaměstnancem, který sice odpovědnostní pojistku má, ale spoluúčast je na této smlouvě pouze ve výši například 30 % z každé pojistné události. Aktualizací pojistné smlouvy lze dosáhnout nižší spoluúčasti, např. 10 % nebo třeba 1000 Kč. 5) Územní platnost Na starších smlouvách je většinou nastavena územní platnost Česká republika. Pokud ale výrobek, na němž se zaměstnanci pracovně podílejí, opustí hranice ČR, je potřeba mít v pojištění nastavenu územní platnost Evropa, popřípadě Svět. V případě, že potřebujete pomoct nebo chcete konzultovat možnosti Vašich pojistných SMLUV, potom nás neváhejte kontaktovat, my pro Vás rádi provedeme REVIZI Vašich pojistných smluv. #KdyzPotrebujetePomoct" class="wysiwyg-hashtag">#KdyzPotrebujetePomoct  Autor článku: Ing. Martin Kristl - Odborný garant ...

 čti více
Potřebujete pomoct?
+ 420 266 710 013
síť poboček
kontakt

e-mail: info@umd.cz
Potřebujete pomoct?: + 420 266 710 013
tel: + 420 266 710 013
+ 420 725 543 782

Odpovědná osoba pro potřeby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

PORTOS LOGIN

WEBMAIL