Dovolená objednaná a koupena, cestování je však v nedohlednu. Co s tím teď?

20. 5. 2020, Blog, novinky

Odpovědi na otázky týkající se zájezdů, již zakoupených, kde již klienty byla zaplacena záloha? Tato situace je v České republice řešena prostřednictvím zákona LEX VOUCHER.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo přehled nejdůležitějších informací k lex voucher.

1. Zrušení zájezdu z důvodu šíření onemocnění COVID – 19

Za situace celosvětové pandemie onemocnění COVID 19 a přijatých omezujících opatření mající vliv nejen na cestování, ale na každodenní život, jde o situaci, kterou zákon popisuje jako „nevyhnutelné a mimořádné okolnosti“ nebo-li vyšší moc.

Za těchto okolností může odstoupit od smlouvy o zájezdu zákazník i cestovní kancelář.

Cestovní kancelář má v takovém případě povinnost vrátit zákazníkům platby přijaté za neuskutečněné zájezdy nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy o zájezdu. Zachování této lhůty není ale v podmínkách současné globální pandemie možné.

Lex Covid

Návrh zákona, který je právě projednáván v Parlamentu ČR (Viz www.psp.cz, sněmovní tisk 820​), upravuje zvláštní podmínky pro zájezdy s termínem zahájení od 20. 2. do 31. 8. 2020. U těchto zájezdů může cestovní kancelář využít tzv. ochranné doby, o kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem za zájezd.

Ochranná doba

Rozhodne-li se cestovní kancelář využít ochrannou dobu (toto rozhodnutí je na cestovní kanceláři), musí to písemně oznámit zákazníkovi a současně mu doručit poukaz na zájezd v hodnotě realizovaných plateb. Dnem doručení poukazu na zájezd začíná běžet ochranná doba, která končí nejdéle 31. 8. 2021.

Výjimky

Je-li zákazníkem cestovní kanceláře:
- držitel průkazu osoby se zdravotním postižením,
- osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání,
- osoba těhotná či osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou,
- osamělý rodič pečující o nezaopatřené dítě (samoživitel),
- osoba starší 65 let
- zaměstnanec, který ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o využití ochranné doby nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce a
- škola nebo školské zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení, může (ale nemusí) poukaz odmítnout. V takovém případě zákazník oznámí cestovní kanceláří odmítnutí poukazu a cestovní kancelář je povinna vrátit všechny uhrazené platby.

Avšak je možné, že i zákazníci patřící do skupiny, na kterou se výjimka vztahuje, mohou poukaz přijmout a čerpání své dovolené posunout na vhodnější dobu.

Čerpání poukazu na zájezd/vrácení plateb

Zákazníci, kteří obdrží poukaz na náhradní zájezd, jej mohou vyčerpat flexibilně po dobu trvání ochranné doby. Cestovní kancelář je povinna navrhnout zákazníkovi rovnocenný náhradní zájezd, k jehož zaplacení zákazník využije poukaz. Pokud tak cestovní kancelář neučiní sama, může se na ní obrátit se svou žádostí i zákazník. Nepodá-li cestovní kancelář ve lhůtě 30 dnů od žádosti zákazníka nabídku rovnocenného náhradního zájezdu, ochranná doba skončí. Skončením ochranné doby se stává opět splatným původní peněžitý dluh pořadatele vůči zákazníkovi.

V případě, že poukaz na zájezd nebude v ochranné době, tj. nejpozději do 31. 8. 2021 zákazníkem vyčerpán, vrátí cestovní kancelář zákazníkovi veškeré uhrazené platby za původní zájezd nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby.

Záruka ochrany pro případ úpadku cestovní kanceláře

Zákazníci mají garanci, že poukazy na zájezd, které od cestovní kanceláře obdrží, jsou chráněny pro případ úpadku cestovní kanceláře (podrobnosti této ochrany stanoví zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu). Zákazníci se nemusejí obávat, že o své vložené prostředky přijdou.

2. Nechci absolvovat zájezd, který se má konat po opadnutí současné pandemické krize.

Řada zákazníků se v souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 potýká se sociálními a ekonomickými obtížemi, které jim neumožňují realizovat objednané zájezdy. Mnoho zákazníků se obává vycestovat také ze zdravotních důvodů. V případě, že není dosud jasné, zda bude konkrétní zájezd možné realizovat, jsou nyní zákazníci postaveni před obtížnou volbu, zda zájezd zruší či nikoli.

Vždy je třeba pamatovat:

1. Smlouvy se mají dodržovat, a to i smlouvy o zájezdu. Smlouvu o zájezdu je třeba plnit, a to včetně platebního kalendáře, dokud od ní neodstoupí buď sama cestovní kancelář, nebo nebude zřejmé, že jsou naplněny předpoklady pro to, aby mohl odstoupit od smlouvy zákazník.
2. Zákazník může od smlouvy o zájezdu odstoupit kdykoliv (před zahájením zájezdu), a to i bez uvedení důvodu, ale je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (tzv. storno poplatky).

V případě, že zákazník od smlouvy odstoupí, je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (storno poplatky).

Lex Covid a nárok zákazníka na poukaz ve výši části stornopoplatku.

Zákazník, který od smlouvy odstoupí (přičemž nejde o odstoupení z důvodu vyšší moci – viz výše k bodu 1), uhradí stornopoplatky, může ve lhůtě do 3 měsíců požádat cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného storno poplatku. Poukaz na zájezd bude moci zákazník využít k úhradě ceny nově zakoupeného zájezdu.

Příklad: Zákazník zakoupil zájezd na letní prázdniny v hodnotě 10 000 Kč. Má ale obavy vycestovat. Odstoupí od smlouvy. Cestovní kancelář požaduje uhradit storno poplatky ve výši 2 000 Kč. Zbývajících 8 000 Kč vrátí zákazníkovi. Pokud bude zákazník chtít, může cestovní kancelář požádat o poukaz na zájezd ve výši 200 Kč, který může použít při nákupu nového zájezdu.

Poukazy na zájezdy jsou povinně pojištěny

Poznámka:

Ministerstvo pro místní rozvoj ani jiný orgán státní správy nejsou oprávněni vyřizovat nároky zákazníků ze soukromoprávních vztahů. V případě sporu s cestovní kanceláří má zákazník možnost podat návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. Mimosoudní řešení sporů je institut založený na hledání oboustranně přijatelné dohody stran sporu. Česká obchodní inspekce na rozdíl od soudů nemá pravomoc sama o předmětu sporu závazně rozhodnout nebo strany sporu k dohodě donucovat. Pro bližší informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů nebo podání návrhu navštivte prosím internetové stránky www.adr.coi.cz. Právně závazné a vykonatelné rozhodnutí o předmětu sporu může vydat soud.

ČASTO KLADENÉ DOTAZY k dané problematice najdete:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/zivotni-situace-podle-lex-voucher

Metodický pokyn pro CK, viz odkaz:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/metodicky-pokyn-pro-cestovni-kancelare

NAŠE aktuální doporučení:

V případě, že máte zájem o pojištění storna zájezdu u nově plánovaných cest na dovolenou; neváhejte kontaktovat našeho zprostředkovatele nebo navštivte jednu z našich poboček. Rádi Vám poskytneme více infor mací a pomůžeme tak ochránit Vaše peníze.   

Odborný garant pro neživotní pojištění

POKUD VÁS ČLÁNEK ZAUJAL A CHCETE SE PORADIT, NEVÁHEJTE NÁS KONTAKTOVAT

kraj
DĚKUJEME, VAŠE ZPRÁVA BYLA ODESLÁNA...
PŘI ODESÍLÁNÍ ZPRÁVY DOŠLO K CHYBĚ...
POJIŠTĚNÍ MAJETKU

Pojištění nemovitosti není totéž co pojištění domácnosti
Lidé si často chybně myslí, že pokud mají pojištěný dům, pojistka se vztahuje také na věci, které se v domě nachází. Pojištění nemovitosti ale není to stejné co pojištění domácnosti.   Pojištění nemovitosti kryje škody na budově, ať už se jedná o rodinný dům, nebo byt.   Pojištění domácnosti kryje škody na zařízení domácnosti, a to na movitých věcech, které se nachází uvnitř domu. Při pojištění zařízení domácnosti je kromě živelných rizik automaticky sjednáváno riziko krádeže, loupeže a vandalismu.   Zodpovědnost za škody z běžného občanského života se týká nás všech Když někdo zavadí o regál v obchodě a zboží se rozbije, když dítě ve škole rozbije okno, když se na procházce dětem vytrhne pes a způsobí pád cyklisty či dopravní nehodu, když to manželka neubrzdí na lyžovačce v zahraničí a způsobí zranění jinému lyžaři...   Příkladů můžeme najít nepočítaně. Takováto zodpovědnost se dá pojistit v rámci pojištění domácnosti. Většinou už je součástí balíčku rizík, ale ne vždy. Proto je třeba si dávat pozor, zda tuto odpovědnost máte pojištěnou nebo je třeba ji připojistit.   Rozdíly jsou ve výši pojistné sumy pojištění odpovědnosti za škody z běžného občanského života. Myslete na to, že toto pojištění nekryje jen škody na věcech, ale i škody na zdraví. A ty se často počítají ne v tisících, ale až v desetitisících.   V případě zájmu o pojištění domácnosti nás neváhejte kontaktovat. Rádi vám pomůžeme....

 čti více
POMOC V PANDEMII

Hypoteční prostor a jeho „podzimní řešení“
Celoevropský prostor paralyzovala letos již druhá vlna pandemie související s COVID - 19. Ochromilo to nejen mezinárodní obchod, ale i naše finance. Mnozí lidé byli nuceni přestat chodit do práce, některým se výrazně snížil příjem, jiní zase o práci přišli úplně. Celá tato situace narušila rodinné rozpočty a také hospodaření s financemi. Mnoho otazníků proto logicky visí nad těmi, kteří splácejí hypotéku či jiný úvěr. My jsme se rozhodli Vám ve druhém díle našeho seriálu "Když potřebujete pomoct v pandemii" přinést odborný pohled.   Odpovědi na otázky: " Co udělat, pokud jste přišli o práci, případně Vám zaměstnavatel snížil plat na 50% a vy musíte platit hypotéku či úvěr?" … to Vám zodpovíme v článku níže. Vládní moratorium o odkladu splátek, díky kterému mohli klienti využít ochrannou dobu při splácení úvěrů v rámci mimořádných opatření v souvislosti s COVID-19 (1-ní vlna pandemie), skončilo k 31. 10. 2020. https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2020/plosny-odklad-splatek-konci-poskytovatel-39851 Můžete nyní žádat o odklad splátek? INDIVIDUÁLNĚ budou instituce (banky/spořitelny) umožňovat – nejde však o plošnou alternativu řešení! Odklad splátek musí klient sám aktivně požádat svou banku či stavební spořitelnu, ty instituce, jež připouštějí tuto možnost, tak na svých webových stránkách (např. https://www.rsts.cz/odklad-splatek/) zveřejnily formuláře žádostí, doporučují, aby je klienti využívali a upřednostňovali před návštěvou poboček. Odklad splátek se netýká plošně všech klientů, instituce budou jednotlivé žádosti posuzovat individuálně. Jakých úvěrů se to týká? Odložit splácení je možné u spotřebitelských úvěrů bankovních i nebankovních společností, splátkových úvěrů, úvěrů na bydlení (hypotéky a úvěry od stavebních spořitelen) a u podnikatelských úvěrů. Jakých úvěrů se to (NE)týká? Možnost odkladu splácení se nevztahuje na kreditní karty, kontokorentní úvěry, revolvingové úvěry, operativní leasing nebo úvěry v souvislosti s obchody na kapitálovém trhu. Odložit splátky není možné ani u úvěrů, u kterých je dlužník ve zpoždění se splátkou/splátkami. Na jak dlouho lze splácení odložit? Odložit splátky lze na tři měsíce (např. u RSTS - Raiffeisen stavební spořitelna a.s.). Banky/spořitelny tuto situaci budou s klienty řešit individuálně. Důvody pro odklad splátek? V „žádosti u dané instituce“ klient prostřednictvím čestného prohlášení potvrdí, že o odklad žádá z důvodu nepříznivého vlivu „koronavirové“ epidemie na jeho současnou finanční situaci. Banky/spořitelny to v danou chvíli zkoumat z největší pravděpodobností nebudou.  Doporučujeme však tohoto čestného prohlášení nezneužívat! „Banka je oprávněna prověřit nárok žadatele na odklad splátek úvěru. Případná pochybení ze strany klienta mohou být považována za porušení úvěrové smlouvy.“ „Nebude-li se klientovo čestné prohlášení zakládat na pravdě, může být takové jednání klasifikováno jako úvěrový podvod.” Bez poplatku? Pokud banka či spořitelna umožní splátky odložit, lze očekávat tuto službu zdarma pro své klienty. Žádný negativní záznam v registru dlužníků? Posun splátek a vkladů dle tohoto mimořádného opatření nebude posuzován jako nedoplatek a nebude hlášen do registrů. Jak je to s úroky po dobu odkladu? Po dobu odkladu nebudou klienti splácet ani úroky ani jistinu. Dlužná částka se však bude úročit i nadále. Je třeba tedy počítat s tím, že za odklad splácení lidé v budoucnu zaplatí. Nezapomínejme také na možnost své úvěry a půjčky KONSOLIDOVAT. Další možností řešení nelehké situace je také možnost konsolidace více úvěrů do jednoho. Sloučení hypotéky například s případnými dalšími finančními závazky (spotřební úvěr) lze dosáhnout nižší úrokovou sazbu, prodloužit dobu splatnosti. Takto lze zároveň ušetřit nemalou částku na každoměsíčních splátkách.   Aktuálně se v mnoha případech vyplatí si nechat vypracovat nabídku pro KONSOLIDACI. Příklad konsolidace: Simulace z portálu EQUA Bank: V této situaci je velmi důležité poradit se s finančním poradcem – specialistou na problematiku úvěrů a vyhodnotit další postup individuálně k situaci každého jednotlivého klienta. My Vám s touto situací rádi pomůžeme. Stačí, když vyplníte níže uvedený kontaktní formulář. Jeden z našich finančních poradců Vás bude následně kontaktovat a určitě Vám doporučí, co je pro Vás v této situaci nejvýhodnější.      Jsme tu pro Vás. #KdyzPotrebujetePomoctVPandemii" class="wysiwyg-hashtag">#KdyzPotrebujetePomoctVPandemii #prokazdypripad" class="wysiwyg-hashtag">#prokazdypripad  Autor článku: Ing. Martin Kristl - Odborný garant  ...

 čti více
BUĎ UNIVERSAL

Seznamte se s Helenou Fuchsovou
Co si pamatuji vždy jsem pracovala v obchodě v různých odvětvích, či to bylo stavebnictví, reklamní agentura nebo auta. Do pojišťovnictví jsem vstoupila díky mé finanční poradkyni, která pracovala u makléře a můžu říct, že jsem měla štěstí na opravdového odborníka na finanční poradenství. Teď to bylo již 14 let co se věnuji tomuto oboru. O Heleně její nadřízená, Andrea Mališová:  Helena je spolehlivá, tvrdě pracující osoba s neutichajícím optimismem. Věci pojmenuje tak jak jsou, nikdy se nevrtá v tom, co nefunguje, ale naopak hledá řešení. A to je motivující a obohacující. Vážím si ji i jako kamarádku, která mě nenechala nikdy na holičkách. Jsem opravdu ráda, že s ním můžu opět spolupracovat, doslova jsem si jí vysnila a přitáhla zpět do pracovního i osobního života. 1. Prosím představ se nám krátce: a. Odkud pocházíš? Pocházím z Karlových Varů. b. Kam směřuješ? Profesní ambice nemám, tam kde sem jsem spokojená. A ráda bych vydělávala víc než potřebuji. A v důchodu se chystám zpět do Karlových Varů. c. Co máš za sebou? Za sebou toho mám hodně. Můj život byl hodně pestrý. Dva syni, tři manželé. Třetí je stále přítomný. 2. V čem vidíš největší hodnotu nebo jedinečnost tvé práce? Pro mě největší hodnotou je, že mě práce baví. A baví mě proto, že potkávám nové lidi a co člověk, to originál, který mě vždycky něčím obohatí. Třešinkou na dortu je, že jim i pomáhám. 3. Přemýšlel si někdy co budeš dělat až budeš v důchodu? Máš nějaký seznam koníčků, které by si se rád naučil, ale teď na to není čas? Do důchodu se nechystám, nicméně můj plán je mít dostatek finančních prostředků, abych mohla jít do důchodu kdy chci. Přiznám se však, že mě práce baví natolik, že v ní chci pokračovat dál. Volný čas trávím s rodinou nebo aktivně sportem, ale nepohrdnu ani dobrým pivkem s přáteli. 4. Prozraď nám nejtrapnější zážitek v práci nebo ten nejvíc, nejvíc. Mám pusu prořízlou a tím pádem nemám o trapasy nouzi. Nicméně já o nich nevím, protože se mi zdá, že je vše v pořádku ale výraz druhé strany v obličeji mluví o něčem jiném.  5. Máš nějaké motto, citát, který se Ti líbí a řídíš se nim. Všichni jsme si rovní. A ať si to přebere každý, jak chce. 6. Doporuč nám něco dobrého na čtení, nebo poslech. Z knížek - mám ráda české autory – fantazy, ku příkladu: Kulhánek, Kotleta, Žamboch, Kopřiva. Na poslech mám ráda všechny styly krom dechovky, ta mi bohužel leze na nervy. Helena Fuchsová – regionální ředitelka Praha...

 čti více
Potřebujete pomoct?
+ 420 266 710 013
síť poboček
kontakt

e-mail: info@umd.cz
Potřebujete pomoct?: + 420 266 710 013
tel: + 420 266 710 013
+ 420 725 543 782

Odpovědná osoba pro potřeby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

PORTOS LOGIN

WEBMAIL