Dovolená objednaná a koupena, cestování je však v nedohlednu. Co s tím teď?

20. 5. 2020, Blog, novinky

Odpovědi na otázky týkající se zájezdů, již zakoupených, kde již klienty byla zaplacena záloha? Tato situace je v České republice řešena prostřednictvím zákona LEX VOUCHER.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo přehled nejdůležitějších informací k lex voucher.

1. Zrušení zájezdu z důvodu šíření onemocnění COVID – 19

Za situace celosvětové pandemie onemocnění COVID 19 a přijatých omezujících opatření mající vliv nejen na cestování, ale na každodenní život, jde o situaci, kterou zákon popisuje jako „nevyhnutelné a mimořádné okolnosti“ nebo-li vyšší moc.

Za těchto okolností může odstoupit od smlouvy o zájezdu zákazník i cestovní kancelář.

Cestovní kancelář má v takovém případě povinnost vrátit zákazníkům platby přijaté za neuskutečněné zájezdy nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy o zájezdu. Zachování této lhůty není ale v podmínkách současné globální pandemie možné.

Lex Covid

Návrh zákona, který je právě projednáván v Parlamentu ČR (Viz www.psp.cz, sněmovní tisk 820​), upravuje zvláštní podmínky pro zájezdy s termínem zahájení od 20. 2. do 31. 8. 2020. U těchto zájezdů může cestovní kancelář využít tzv. ochranné doby, o kterou se odkládá vrácení plateb uhrazených zákazníkem za zájezd.

Ochranná doba

Rozhodne-li se cestovní kancelář využít ochrannou dobu (toto rozhodnutí je na cestovní kanceláři), musí to písemně oznámit zákazníkovi a současně mu doručit poukaz na zájezd v hodnotě realizovaných plateb. Dnem doručení poukazu na zájezd začíná běžet ochranná doba, která končí nejdéle 31. 8. 2021.

Výjimky

Je-li zákazníkem cestovní kanceláře:
- držitel průkazu osoby se zdravotním postižením,
- osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání,
- osoba těhotná či osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou,
- osamělý rodič pečující o nezaopatřené dítě (samoživitel),
- osoba starší 65 let
- zaměstnanec, který ke dni doručení oznámení cestovní kanceláře o využití ochranné doby nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce a
- škola nebo školské zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení, může (ale nemusí) poukaz odmítnout. V takovém případě zákazník oznámí cestovní kanceláří odmítnutí poukazu a cestovní kancelář je povinna vrátit všechny uhrazené platby.

Avšak je možné, že i zákazníci patřící do skupiny, na kterou se výjimka vztahuje, mohou poukaz přijmout a čerpání své dovolené posunout na vhodnější dobu.

Čerpání poukazu na zájezd/vrácení plateb

Zákazníci, kteří obdrží poukaz na náhradní zájezd, jej mohou vyčerpat flexibilně po dobu trvání ochranné doby. Cestovní kancelář je povinna navrhnout zákazníkovi rovnocenný náhradní zájezd, k jehož zaplacení zákazník využije poukaz. Pokud tak cestovní kancelář neučiní sama, může se na ní obrátit se svou žádostí i zákazník. Nepodá-li cestovní kancelář ve lhůtě 30 dnů od žádosti zákazníka nabídku rovnocenného náhradního zájezdu, ochranná doba skončí. Skončením ochranné doby se stává opět splatným původní peněžitý dluh pořadatele vůči zákazníkovi.

V případě, že poukaz na zájezd nebude v ochranné době, tj. nejpozději do 31. 8. 2021 zákazníkem vyčerpán, vrátí cestovní kancelář zákazníkovi veškeré uhrazené platby za původní zájezd nejpozději do 14 dnů od skončení ochranné doby.

Záruka ochrany pro případ úpadku cestovní kanceláře

Zákazníci mají garanci, že poukazy na zájezd, které od cestovní kanceláře obdrží, jsou chráněny pro případ úpadku cestovní kanceláře (podrobnosti této ochrany stanoví zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu). Zákazníci se nemusejí obávat, že o své vložené prostředky přijdou.

2. Nechci absolvovat zájezd, který se má konat po opadnutí současné pandemické krize.

Řada zákazníků se v souvislosti s pandemií onemocnění COVID-19 potýká se sociálními a ekonomickými obtížemi, které jim neumožňují realizovat objednané zájezdy. Mnoho zákazníků se obává vycestovat také ze zdravotních důvodů. V případě, že není dosud jasné, zda bude konkrétní zájezd možné realizovat, jsou nyní zákazníci postaveni před obtížnou volbu, zda zájezd zruší či nikoli.

Vždy je třeba pamatovat:

1. Smlouvy se mají dodržovat, a to i smlouvy o zájezdu. Smlouvu o zájezdu je třeba plnit, a to včetně platebního kalendáře, dokud od ní neodstoupí buď sama cestovní kancelář, nebo nebude zřejmé, že jsou naplněny předpoklady pro to, aby mohl odstoupit od smlouvy zákazník.
2. Zákazník může od smlouvy o zájezdu odstoupit kdykoliv (před zahájením zájezdu), a to i bez uvedení důvodu, ale je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (tzv. storno poplatky).

V případě, že zákazník od smlouvy odstoupí, je povinen zaplatit cestovní kanceláři odstupné (storno poplatky).

Lex Covid a nárok zákazníka na poukaz ve výši části stornopoplatku.

Zákazník, který od smlouvy odstoupí (přičemž nejde o odstoupení z důvodu vyšší moci – viz výše k bodu 1), uhradí stornopoplatky, může ve lhůtě do 3 měsíců požádat cestovní kancelář o vydání poukazu na zájezd v hodnotě nejméně 10 % zaplaceného storno poplatku. Poukaz na zájezd bude moci zákazník využít k úhradě ceny nově zakoupeného zájezdu.

Příklad: Zákazník zakoupil zájezd na letní prázdniny v hodnotě 10 000 Kč. Má ale obavy vycestovat. Odstoupí od smlouvy. Cestovní kancelář požaduje uhradit storno poplatky ve výši 2 000 Kč. Zbývajících 8 000 Kč vrátí zákazníkovi. Pokud bude zákazník chtít, může cestovní kancelář požádat o poukaz na zájezd ve výši 200 Kč, který může použít při nákupu nového zájezdu.

Poukazy na zájezdy jsou povinně pojištěny

Poznámka:

Ministerstvo pro místní rozvoj ani jiný orgán státní správy nejsou oprávněni vyřizovat nároky zákazníků ze soukromoprávních vztahů. V případě sporu s cestovní kanceláří má zákazník možnost podat návrh na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu. Mimosoudní řešení sporů je institut založený na hledání oboustranně přijatelné dohody stran sporu. Česká obchodní inspekce na rozdíl od soudů nemá pravomoc sama o předmětu sporu závazně rozhodnout nebo strany sporu k dohodě donucovat. Pro bližší informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů nebo podání návrhu navštivte prosím internetové stránky www.adr.coi.cz. Právně závazné a vykonatelné rozhodnutí o předmětu sporu může vydat soud.

ČASTO KLADENÉ DOTAZY k dané problematice najdete:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/zivotni-situace-podle-lex-voucher

Metodický pokyn pro CK, viz odkaz:

https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/metodicky-pokyn-pro-cestovni-kancelare

NAŠE aktuální doporučení:

V případě, že máte zájem o pojištění storna zájezdu u nově plánovaných cest na dovolenou; neváhejte kontaktovat našeho zprostředkovatele nebo navštivte jednu z našich poboček. Rádi Vám poskytneme více infor mací a pomůžeme tak ochránit Vaše peníze.   

Odborný garant pro neživotní pojištění

POKUD VÁS ČLÁNEK ZAUJAL A CHCETE SE PORADIT, NEVÁHEJTE NÁS KONTAKTOVAT

kraj
DĚKUJEME, VAŠE ZPRÁVA BYLA ODESLÁNA...
PŘI ODESÍLÁNÍ ZPRÁVY DOŠLO K CHYBĚ...
NOVINKY

Jak si udržet dobrou náladu a neupadnout do deprese
Vážení čtenáři, přinášíme Vám další téma ze série blogových příspěvků od transformační koučky Moniky Slávikové, z řad společnosti Universal maklérsky dom a.s. Věříme, že se Vám v pořadí druhý článek bude líbit. #kdyzpotrebujetepomoct, jsme tu pro Vás. Pohodlně se usaďte, buď se šálkem kávy nebo čaje a vychutnejte si příjemné a ničím nerušené čtení. Mnozí z nás momentálně řeší situaci, jak se udržet v dobré psychické kondici. Jelikož to není jednoduché, rozhodla jsem se Vám pomoci jednoduchým postupem, který mi pomáhá, jako je to už v nadpisu zmíněno, udržet si dobrou náladu a neupadat do deprese. Tento postup spočívá v tom, že si kladu otázky a sama si na ně odpovídám. Je důležité si uvědomit, že momentální situaci neovlivníme a je důležité ji přijmout. Protože přítomnost vždy zvládnete - vždy jste ji přece zvládli. Tyto otázky jsem si položila i nyní, abych se udržela v dobré náladě i přesto, že se věci kolem mě rychle mění. 1. Co mi v minulosti pomohlo v těžké situaci, abych nepodlehla negativnímu myšlení? Napsaný konkrétní plán na nejbližší období, co dělat v daném týdnu, v tomto dni. V průběhu dne postupuji podle toho, co jsem si napsala – práce, rodina, relax...  2. Co mě v těchto dnesch nejvíce ovlivňuje? Jak já sama o této situaci přemýšlím. Proto si střežím své myšlenky. Opravdu si na ně dávám pozor. Vědomě si to uvedomuji. 3. Co dělat s negativními myšlenkami? Nebudu jim věnovat svoji pozornost. Jak přijdou, tak odejdou. Když o nich nediskutuji s jinými, ani se o nich nebavím sama se sebou, odchází rychleji. Když si jich všimnu, hned se koncentruji na to, co právě dělám. 4. Co je pro mě teď důležité dodržovat? Pracovat dle harmonogramu dne. Jdu bod po bodu od rána, jako jsem si naplánovala. Diář to jistí. Můj systém mě drží, abych nevybočovala, když to není nutno. 5. Co potřebuji vědět ohledně COVID-19? Aktuální zprávy, nařízení, informace pro mě a mojí rodinu. Čtu si je na internetu, krátce, jednou za den. Poslouchání rádia nebo TV v průběhu celého dne mi odvádělo pozornost od toho, co chci dělat, proto to už nedělám. 6. Co umím skutečně ovlivnit v této situaci? Dodržovat nařízení, využívat dostupné systémy. Pracuji z domova – využívám online systémy, dezinfikuji domácnost, ušila jsem roušky, chráním sebe i rodinu. Jsme zdraví a jsem za to vděčná.  7. Jak budu vědět, že tento postup je pro mě správný? Na konci dne si udělám zhodnocení, jak jsem na tom. Večer si zhodnotím, co se mi podařilo a těší mě to. Co jsem neudělala nebo nestihla udělat, zapíšu podle důležitosti na další dny. Jsem spokojená, protože dělám to, co dnes můžu ovlivnit. Toto je 7 bodů, které mně osobně pomáhají udržet se v dobré psychické kondici. Jak to máte vy? Také se řídíte osvědčenými postupy a máte zorganizovaný čas nebo si na to nepotrpíte, a přesto to zvládáte? Napište nám do komentáře:   a / ve kterých bodech to máte jako já? b / co Vás dnes potěšilo a zpříjemnilo Vám den? Příště vám nastíním téma: Jak jsem si sladila home office a time management. Autorka článku: Monika Sláviková, RR Prešov Universal maklérsky dom a transformační koučka  ...

 čti více
POMOC V PANDEMII

Co s tím, když mám příjem snížený o 50 %?
Příjem velké části obyvatelstva České republice momentálně poklesne. Důvodem jsou preventivní restriktivní opatření související s COVID - 19, nejen v naší zemi, ale co je horší, v celoevropském prostoru. To paralyzovalo mezinárodní obchod, na kterém jsme jako země tak velmi závislí. Některým z nás se příjem snížil o 30/40/50 %, a bohužel někteří přišli o práci úplně. Ekonomické vyhlídky do budoucna také nejsou zrovna růžové.         Co teď? Splátky a účty je nutné platit i nadále. Své chování jste se snahou eliminovat své výdaje na minimum již přehodnotili a upravili. Zbytečně neplýtváte, omezili jste nákupy zbytečností a zaměřili se pouze na nutnosti. A i když těžko, ale přece jste se smířili s myšlenkou, že plánovanou dovolenou asi také pro tento rok s rodinou vynecháte. Kde tedy ještě můžete ušetřit?        Poměrně velká rezerva se skrývá ve finančních produktech. Které to jsou? V zásadě všechny. Může to být životní pojištění, hypoteční nebo spotřební úvěr, pojištění nemovitosti či vozidel a v neposlední řadě i různé produkty šetření.       Navzdory platným omezením z kategorie "osobní kontakt", vám dokážeme prostřednictvím naší aplikace inŠanon 2.0 a v následné součinnosti s našimi odborníky (finanční poradci) poskytovat plnohodnotné služby. Zkušení kolegové Vám rádi pomohou s analýzou výhodnosti vašich stávajících smluv, a to s cílem ušetřit. Takto uspořené finance můžete využít buď k pokrytí aktuálních nutných výdajů, nebo na vytvoření budoucí železné rezervy. Ta by měla tvořit min. 6 až 9 měsíčních platů.       Jak na to? Stáhněte si mobilní aplikaci inŠanon (je zdarma pro každého). Google play: https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.inpol.isanon&hl=en_US App store: https://itunes.apple.com/sk/app/insanon-cz/id1273216906?!=sk&mt=8 Praktické video návody naleznete zde: http://insanon.cz/videonavody/ Pokud jste našim klientem, systém vám automaticky do aplikace "nalije" vaše smlouvy a kontaktní údaje na vašeho poradce. Stačí mu zavolat nebo poslat mail či SMS .  Pokud nejste našim klientem, NEVADÍ. Po zaregistrování do aplikace Vám přiřadíme odborníka, který vás bude kontaktovat s nabídkou pomoci. A smlouvy, ty si můžete do aplikaci nahrát i sami.   "Dezinfekce" financí. Co si pod tímto reálně můžeme představit? Pojďme si to rozměnit na drobné. Základní principy dezinfekce domácích financí: Životní pojištění může pomoci. Pokud jste přišli o část příjmu v důsledku PN či hospitalizace, může pomoci správně nastaveno životní pojištění. Správně nastavené životní pojištění dokáže krýt hospitalizaci a hlavně na pracovní neschopnost klienta. Pokud má klient diagnostikovanou nemoc COVID- 19 a je hospitalizován v nemocnici, tak v případě připojištění hospitalizace pojišťovna vyplácí denně pojistnou částku, kterou měl ve smlouvě sjednanou. Pokud má klient např. na den 300 Kč, pojišťovna mu vyplatí za celou dobu hospitalizace 300 Kč x počet dní jeho hospitalizace.      Pokud by měl sjednané připojištění PN (PN = pracovní neschopnost), při níž není nutná hospitalizace, tak pojišťovna takovému klientovi proplatí denní částku, kterou má sjednanou během PN. Pokud má na den 300 Kč, pojišťovna vyplatí 300 Kč x počet dní, kdy je klient na PN. V tomto případě je třeba se podívat, jakou PN má klient sjednanou. Často je v pojišťovnách toto připojištění PN vypláceny od určitého dne, ne zpětně. Pokud má klient finanční rezervu na měsíc, tak i toto případné vyplácení je dostačující.     I kdyby nebylo některé z připojištění (hospitalizace, PN) v dané pojistné smlouvě, může být tato smlouva nastavena dobře, není nutné ji za každou cenu rušit a je dostačující doplnit tyto připojištění do stávající pojistné smlouvy.   Pokud potřebujete pomoci, zdarma vám zkontrolujeme a nastavíme životní pojištění tak, aby vás chránilo i v případě nemoci. Neváhejte nás kontaktovat.  Prevence, základ úspěchu. Je na místě překontrolovat smlouvy související s pojištěním domácnosti či nemovitosti. I zde můžeme okamžitě ušetřit a zároveň předejít dalším nepříjemnostem. Některé staré smlouvy jsou zbytečně drahé a často ani nekryjí mnohá rizika.    PŘÍKLAD: Trávíme doma více času, co se zrcadlí i na vyšší spotřebě vody a elektřiny. Spotřebiče mohou být přetížené. Děti více vymýšlejí. Je rozumné předejít případným finančním škodám už jen tím, že si překontrolujete své krytí rizik. Pohledejte nyní všechny své smlouvy a nechte si je zdarma překontrolovat a nastavit výhodnější. Kontaktujte nás a my vám rádi pomůžeme.     Nezapomínáme ani na řidiče. Řeč je o sklech, střet se zvěří, živel, krádež a pod. Možná si kladete otázku proč si uzavřít havarijní pojištění, tzv. KASKO, když jsme převážně všichni v karanténě? Kupříkladu i proto, že lidé budou mít méně peněz. Někteří jedinci budou tyto schodky v rodinných rozpočtech řešit drobnými krádežemi. Nyní se jezdí mnohem méně, takže riziko havárie není tak vysoké jako dříve. Nesmíme však zapomínat na to, že KASKO kryje i živelné události a poškození kabelů volně žijícími zvířaty. Mnohá auta jsou dlouhodobě odstavené na parkovištích a zvířata v nich mohou mít "ráj". Správně nastavenou smlouvou vám umíme v některých nepříjemných případech ušetřit nemalé peníze, když k rizikům přistupujeme preventivně.   Zapomeňte na půjčky. Řešit aktuální situaci výpadku příjmu nevýhodnými půjčkami nebo nedej bože spotřebitelským úvěrem by bylo v této nejisté době nanejvýš nezodpovědné. Tyto produkty jsou obvykle zatíženy vysokými poplatky nebo cenou, kterou za tuto půjčku zaplatíte. Je třeba si dát pozor na výši úrokové sazby případně celkové náklady vyjádřeny RPSN (roční procentní sazba nákladů). Pokud nejste nuceni si půjčku brát, tak ji opravdu nedoporučujeme.      Podnikatelé - Požádejte o daňové prázdniny, získáte čas. Zásadní novinkou je odložení daňových povinností těm podnikatelům, jejich činnost byla bezprostředně omezena vládním nařízením. Odkaz – „Přehled všech realizovaných opatření v rámci liberačního balíčku Ministerstva financí “ Velký liberační balíček: https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2020/mf-pripravilo-velky-liberacni-balicek-39676 Podnikatelé – využijte kompenzační bonus pro zavřené obory podnikání, získáte i zde čas. Kompenzační bonus bude parametricky navazovat na osvědčený model z jarních měsíců tohoto roku. https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2020/obnoveni-kompenzacniho-bonusu-39701  Investice podržte Pokud jste investovali peníze do investičních produktů či podílových fondů, kterým momentálně klesá hodnota, nepanikařte. Vyplatí se vyčkat, dokud se situace na trhu neuklidní. Poklesy jsou běžnou praxí, rozhodně neprodávejte akcie, protože byste na tom výrazně prodělali. Trh prostě potřebuje čas na zotavení.   Mějte své smlouvy pod kontrolou. Dobrý začátek je mít všechny smlouvy uložené na jednom místě. UMD Network vám nabízí uložení všech vašich smluv do moderní mobilní aplikace inŠanon 2.0, která je zcela zdarma. Pokud inŠanon ještě nemáte, neváhejte si ho stáhnout zde.  Jsme tu pro vás i v těchto těžkých časech.  #KdyzPotrebujetePomoctVPandemii" class="wysiwyg-hashtag">#KdyzPotrebujetePomoctVPandemii Spolu to zvládneme.   Autor článku: Ing. Martin Kristl - Odborný garant ...

 čti více
NOVINKY

Jak si ušít vlastní roušku
...

 čti více
Potřebujete pomoct?
+ 420 266 710 013
síť poboček
kontakt

e-mail: info@umd.cz
Potřebujete pomoct?: + 420 266 710 013
tel: + 420 266 710 013
+ 420 725 543 782

Odpovědná osoba pro potřeby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

PORTOS LOGIN

WEBMAIL