Koučink jako forma pomoci, když si sám nevím rady

4. 6. 2020, Blog, novinky

Milí čtenáři,

čím dál tím častěji lidé bojují s vícerými životními překážkami, se kterými si nevědí rady. Pomoci jim však může i šikovný kouč, který je dokáže navést na správnou cestu. Ale co vlastně koučink je? Proč je dnes tak populární? A jaký je jeho význam? Odpovědi najdete v blogu od Moniky Slavíkové, regionální ředitelky společnosti Universal maklersky dom a transformační koučky.

Jsou dny, kdy je nám fajn. Máme dobrý pocit z toho, co jsme v takový den udělali, co se událo nebo jak jsme se zabavili. Zažíváme chvíle štěstí, radosti a pohody. 

A pak jsou dny a chvíle, kdy se věci kazí, nevyvíjejí se tak jak chceme, jsme z toho nervózní, napjati, nespokojeni. Možná si tehdy řekneme: "To přejde a opět bude dobře."

Co s tím, když to dlouho trvá a chvil nespokojenosti je stále víc než těch, když jsme spokojeni? 

V jaké oblasti? V jakékoli, ať už je to v práci, doma, při trávení volného času, ve vztazích, ve financích.

Dejme si pár otázek k zamyšlení:

1. Co s tím, když moje nespokojenost sama neustupuje?

a / Smířit se s tím, nechám to na osud, co má být, ať je.

b / Všímám si svou nespokojenost a chci tento stav změnit.

2. Kdo mi s tím pomůže?

a / Zvládnu to sám, nikoho k tomu nepotřebuji.

b / Pomůže mi někdo z mých blízkých.

c / Vyhledám pomoc - nestrannou osobu.

3. Jakou nestrannou osobu mám vyhledat?

a / Kouč - bude mě doprovázet, abych našel řešení na mou situaci, uviděl možnosti a zdroje na aplikování těchto řešení do budoucna a tak změnu uskutečnil.

b / Mentor - předá mi své zkušenosti, bude mě poučovat a dávat zpětnou vazbu.

c / Terapeut - bude se mnou zjišťovat, co se mi v minulosti stalo, abych to věděl přijmout.

d / Poradce - poradí mi v oblasti, ve které je specialistou, co je vhodné dále dělat.

4. Která forma pomoci mi vyhovuje víc?

a / Chci dostat radu. 

b / Chci vědět zkušenosti jiných. 

c / Chci se vrátit do minulosti a dozvědět se, proč se mám nyní takto, abych to věděl přijmout. 

d / Chci najít vlastní řešení své situace a objevit své zdroje na realizaci změny.

Lidé jsou různí, jedním vyhovuje to, jiným něco jiného. Nacházíme se v jedinečných situacích. Ten, kdo chce objevit vlastní sílu k řešení své situace a chce jít dopředu, toho může doprovázet na jeho cestě kouč. Nebude mu radit, posuzovat ho ani hodnotit, proč je nespokojený. V procesu koučování bude jeho partnerem. Kouč mu pomůže nacházet potenciál ke změně a k jeho růstu, aby mu bylo lépe. Aby věci, které chce udělat, se pro něj staly možné a realizovatelné. Pomůže mu vidět situaci z jiné perspektivy a tím zjistit, že existují i jiné cesty než v budoucnu postupovat ve svém životě dál.

Mnohokrát člověk sám tyto cesty nezpozoruje, protože je velmi pohlcen tím, o čem si myslí, že je příčinou jeho nespokojenosti. Jiná nestranná osoba - kouč, mu pomůže vystoupit ze "začarovaného kruhu" a vědomě se pohnout vpřed.

Pak člověk dokáže měnit to, o čem jen vyprávěl, že změnit chce, aby prožíval více chvil, kdy se cítí šťastně, vděčně a je mu dobře.
Autorka článku: Monika Sláviková, RŘ Prešov Universal makléřský dům a transformační koučka

POKUD VÁS ČLÁNEK ZAUJAL A CHCETE SE PORADIT, NEVÁHEJTE NÁS KONTAKTOVAT

kraj
DĚKUJEME, VAŠE ZPRÁVA BYLA ODESLÁNA...
PŘI ODESÍLÁNÍ ZPRÁVY DOŠLO K CHYBĚ...
NOVINKY

Jsem doma. Co mohu dělat?
...

 čti více
BUĎ UNIVERSAL

Rozhovor s novým členem dozorčí rady, Rostislavem Bednárkem
Firma ti projevila důvěru tím, že jsi se stal členem dozorčí rady UMD Network. Znamená to pro tebe nějakou konkrétní změnu v práci? Své zvolení do dozorčí rady UMD Network chápu opravdu především jako projevení důvěry firmy v mou osobu a zároveň jako ocenění dosahovaných obchodních výsledků. Jelikož se jedná o poměrně čerstvou záležitost, žádné zásadní změny v mé práci a denních činnostech to pro mne zatím neznamená. Každopádně jsem plně připraven být firmě prospěšný tak, jak to bude potřebovat. Jak vnímáš rebranding v ČR? Rebranding poboček v ČR je dnes v plném proudu. Osobně mám jen pozitivní pocity, obchodní jméno UMD Network a.s. a značka UNIVERSAL nás více propojují a identifikují  s naší mateřskou společností na Slovensku, která je symbolem stability, prosperity a růstu. Je pro tebe UNIVERSAL jako česko-slovenská společnosť přínosem? Přestože má český a slovenský finanční trh své odlišnosti, způsob práce, poradce i klienti jsou v obou zemích v zásadě stejní. Tady doceníme 17-ti leté know-how našich slovenských kolegů, kdy si informace a zkušenosti předáváme na vzájemných setkáních. V příhraničních oblastech jsme rovněž navázali obchodní spolupráci a předáváme si klienty, kteří žijí či podnikají v sousední zemi.     Máš ambice rozšiřovat růst v pracovní oblasti i na Slovensku? Slovensko mám velmi rád a často k Vám jezdím pracovně i soukromě, v nejbližším období mě ale hlavní pracovní výzvy čekají v ČR. Takže zatím ne, ale do budoucna se toho nevzdávám. Jak dlouho se věnuješ finančnictví? Ve světě financí se pohybuji 23 let, z toho zhruba 20 let v manažerských funkcích. Prošel jsem si Komerční pojišťovnou, Českou pojišťovnou a do roku 2017 jsem 11 let působil jako regionální ředitel v pojišťovně Kooperativa. Za tu dobu jsem se setkal se spoustou inspirujících osobností, zažil ale i negativní situace a hlavně jsem měl možnost nabrat hodně pracovních i lidských zkušeností, které se teď snažím využít při práci v Universalu. Bereš svou práci jako poslání? Ano, svou práci beru jako poslání a stále se k ní i po těch letech praxe snažím přistupovat s pokorou. Při budování důvěry a dlouhodobých vztahů s klientem nám práce posláním být musí. A klient to velmi dobře pozná. Jak se ti pracuje s tvým týmem? Ve svém agenturním týmu mám na jedné straně kolegy, se kterýma spolupracuji dlouhodobě na základě vzájemné důvěry a výborných vztahů, na druhé straně nás postupně doplňují nováčci se zdravou chutí učit se a uspět ve světě finančního poradenství. Dohromady tvoříme tým, který se umí pracovně podpořit, má pozitivní atmosféru a vztahy budujeme i na častých mimopracovních akcích. V Universalu je vše navíc umocněno pozitivním a přátelským přístupem vedení a akcionářů firmy, navíc  motivační škála firemních benefitů přirozeně nutí obchodníky k aktivitě. Práce s týmem je dnes pro mne určitě radostí. Jakou máš vizi do budoucna? Když jsem si vybral UNIVERSAL jako svého partnera, bylo to i na základě firemních vizí definovaných jako důvěryhodnost, nezávislost, profesionalita a přátelskost, které mě oslovily. Ve své každodenní práci se opírám o dva stěžejní pilíře, a těmi jsou naši klienti a naši obchodníci. Zastávám názor, že spokojenost je na každém „vidět“, že poznáme s naší službou spokojeného klienta a rovněž poznáme spokojenost na našem obchodníkovi. Mou vizí do budoucna je mít jen obchodníky a klienty, na kterých je „vidět“ radost a spokojenost a jelikož je to nakažlivé, tak jich bude na obou stranách stále přibývat....

 čti více
POMOC V PANDEMII

Bude svět po pandemii stejný jako dříve?
Opravdu ne. Svět je každý den jiný, než byl den předtím a pandemie koronaviru je jen jedna z mnoha katastrof, které lidstvo postihly. Je vysoce pravděpodobné, že za dva roky bude život běžet stejně jako dříve a za 5 let bude mnoho lidí přesvědčeno, že nic podobného se už nestane. To ale není pravda. Na této webové stránce: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_epidemics je velmi slušný přehled pandemií a historicky jsou k nám mnohé blíže, než bychom si možná chtěli připustit. Jenže jsme o nich neměli informace v reálném čase, jak je máme dnes díky sociálním médiím. Mnohé nemoci do dvou let vymizely (respektive přestaly mít význam). Například Asijská chřipka v letech 1957 - 58 si vyžádala do 4 milionů obětí, podobně jako Hong Kongská v letech 1968 - 69. Kolik by jich však bylo při dnešním rozsahu cestování, respektive kolik by bylo obětí koronaviru bez současných opatření můžeme jen spekulovat. Pandemie však přinesla díky sociálním médiím mnoho ohlasů. Některé hlásaly slušné informace, některé hlásaly informace, které jejich majitelům mohly přinést přímý nebo nepřímý finanční prospěch a některé jen chtěly znít zajímavě a hlásaly ničím nepodložené konspirace. Člověk však nemusí být raketový vědec, aby se uměl poučit a dokázal kriticky filtrovat předkládané informace a zejména - poučit se. Zkusme se tedy poučit a vzít věci za správný konec. Roky nabádáme lidi, aby nežili z "ruky do pusy", ale mysleli na budoucnost a tvořili si rezervy - spořili. Stávají se totiž události, které se nikdy předtím nestaly a najednou jsou součástí našich životů. A při každé takové události jsou úspory potřebné, abychom ji dokázali přežít s přiměřenými (plánovanými) škodami. Na finanční zdraví je potřebný komplexní pohled, který však daleko přesahuje rozsah tohoto článku, proto zkusíme odvodit pouze pár nejdůležitějších postřehů. Jak začala karanténa, objevilo se mnoho statusů, která pojistka co kryje - ale žádná nekryje to, že jste doma a nevyděláváte. Nyní si představte, že byste měli tzv. "Nouzovou rezervu" ve výši alespoň tří (až šesti) měsíčních platů - pokud jste zaměstnanec. Pokud jste OSVČ (živnostník) je situace komplikovanější. Mnoho OSVČ totiž "optimalizuje" své příjmy, ale zapomínají, že část z ušetřených nákladů na odvody a daně by si měli odložit na "horší časy". Nouzová rezerva ale neslouží pouze pro případ pandemie a karantény. Rozumné je předpokládat, že se Vám může pokazit pračka, lednice či auto - to pojistka také nepokrývá. Samozřejmě, můžete chladničku koupit na splátky, akorát, že bude o 10 až 15% dražší. Je mylné předpokládat, že těch 15% nikoho nezruinuje, protože mnoho lidí nakonec vše kupuje na splátky a tedy vše proplatí. Přinášíme Vám proto 5 rad, které Vám pomohou lépe si uspořádat své investice, spoření a tím pádem i celkové výdaje. První rada tedy zní: "Odložte si spotřebu a plánujte podobné výdaje dopředu." Bude to pro Vás nakonec jednodušší a levnější. Další okruh informací, který se často objevoval byl o tom, jak akcie spadly a jaký je výhodný čas na investování. Mnoho z těchto informací ve skutečnosti navádělo k investičním spekulacím. Byli bychom však opatrní při takových prohlášeních. Nejdříve rozlišujme, co je náš (klientův) cíl: 1. Máme úspory, které nyní rok, dva či tři nepotřebujeme, ale pak máme cíl na co je použít. 2. Máme úspory, ale pár let je nebudeme potřebovat. Bylo by fajn, kdyby se zhodnocovaly. 3. Máme volné peníze a chceme spekulovat, jak co nejlépe vydělat. 4. Nemáme žádné úspory, ale rádi bychom si je malými pravidelnými investicemi vytvořili. Výše uvedené rozdělení je samozřejmě velmi zjednodušené, ale už i toto definování nám pomůže. Pokud je Váš investiční horizont krátký, musí být Vaše investice velmi opatrná - jinak se blížíte ke spekulaci. Je dobré často zvážit, zda nebude lepším řešením vkladový produkt. Pokud je váš investiční horizont střednědobý (alespoň střednědobý), je dobré zvážit investici do akciových podílových fondů. Pozor, investovat do akcií a investovat do akciových fondů není totéž. Při slušných podílových fondech je nesrovnatelně nižší riziko, než při koupi jednotlivých akcí. Pokud vezmeme v úvahu historii vyspělých akciových trhů řekněme od 70. let, těžko najdeme období při investici na 7 let, že by klient dosáhl ztrátu - pokud tak jen řádově málo procent. Nejpravděpodobnější však byly výnosy více než 8% ročně. Dobrá investice do akcií se nesnaží porážet akciový trh, ale kopírovat ho. Pojem "spekulovat" není v případě investování hanlivě chápán, jen si klient musí připustit, že se snaží na základě nějakého přesvědčení porazit trh a nadprůměrně vydělat. Vybírá si úzce specializované investice a podstupuje podstatně vyšší riziko. V posledním případě si je třeba uvědomit, že pokud pravidelně spoříme, téměř vůbec nás nezajímá v jakém stádiu je trh, protože naše investice se v podstatě průměruje. Pokud jdeme spořit například na 7 let, jsme ochotni hájit přesvědčení, že bychom měli spořit 100% do akcií. Samozřejmě vycházíme z předpokladu, že jste v kontaktu se svým investičním poradcem a jste ochotni investici pravidelně přehodnocovat. Pokud například za 5 let dosáhnete slušný výnos a víte, že určitě spoření za dva roky ukončíte, je čas se akcií zbavit. Investice na rozdíl od mnoha jiných finančních produktů je velmi tvárná a snadno se dá přizpůsobit podle upravených klientových potřeb. Proto druhá rada zní: "Zamyslete se, co chcete dosáhnout, co je vaše skutečná potřeba." Ať už investujete jednorázově nebo pravidelně (spoříte), je velmi důležité zohlednit náklady s tím spojené. Mezi podílovými fondy rozlišujeme fondy aktivně řízené - to jsou ty, které máme v povědomí a pasivní fondy - tzv. ETF (nazývané také indexové fondy). Naše společnost nabízí oba typy fondů. Každý z nich má své výhody i nevýhody. Jsou však i společnosti, které se orientují pouze na jeden typ fondů a popisují je jako jediné výhodné řešení. Často jsou indexové fondy označovány jako nízko nákladové, ale celkové náklady pro klienta nemusí vždy hovořit pouze v jejich prospěch. V každém případě jsme před časem analyzovali, jaký dopad mohou mít náklady a různý daňový režim různých podílových fondů na výsledek spoření. Vzali jsme tři konkrétní nabídky např. ze slovenského trhu. Předpokládali jsme, že klient bude pravidelně spořit 100 Eur měsíčně 30 let (na důchod). Pokud by všechny tři řešení dosáhly 9% výnos, měl by klienty spořicí účet hodnotu, jak je vidět na grafu.  Proto třetí rada zní: "Náklady a forma zdanění mají podstatný vliv na výsledek Vaší investice/spoření, berte to také v úvahu." Čtvrtá rada souvisí s předchozími: "Podílové fondy jsou velmi transparentní, pokud nedokážete zjistit, jaké mají náklady, výsledky, do čeho přesně investují - nekupujte je!" Osobní zkušenost (poradce): Po náhlém poklesu trhů v souvislosti s pandemií jsem měl telefonát od jedné klientky, který probíhal zhruba následovně: Ona: "Táta má vklad v bance a nyní mu to pokleslo o několik procent, umíte mi poradit, jestli by to neměl raději vybrat?" Já: "Jak mu mohla klesnout hodnota vkladu v bance?" A to jsme již tušili, odkud vítr fouká, protože jsme se s tím již setkali. Ona: "Nevím, jen mi vystrašený volal." Já: "Víte co, zavolejte mu, ať pošle výpis z banky. Myslím si, že má nakoupené podílové fondy. " Ona: "Určitě ne, říkal, že je to vklad." Vklad a investice jsou zcela jiné finanční produkty. Po obdržení kopii dokladů a jejich prostudování (vlastně nám stačil jeden pohled). Já: "Váš otec má nakoupené poměrně nekvalitní fondy domácího správce. Pokud chce investovat, při stejném riziku může mít mnohem kvalitnější spravované fondy - ať to vybere. " Ona: "Neztratí na tom?" Já: "Už ztratil, ale pokud to dá do lepší zprávy, spíše se mu investice vrátí." Co je podstatné, a vím, že se to děje. V některých bankách pracovník vidí stav účtu a nabídne, často starším klientům "takový lepší vklad" - ale ve skutečnosti mu zřídí investici. Proto pátá rada zní: "Investujte jen přes lidi, u kterých existuje objektivní předpoklad, že s nimi budete moci komunikovat během celé životnosti Vaší investice - dají si větší pozor na to, zda jste správně pochopili vlastnosti produktu." Proto v případě, pokud potřebujete poradit, neváhejte nás kontaktovat, my Vám doporučíme co nejlepší řešení spolu s naším investičním specialistou. Ondrej Faith, Odborný garant pro kapitálový trh a investice Universal maklérsky dom...

 čti více
Potřebujete pomoct?
+ 420 266 710 013
síť poboček
kontakt

e-mail: info@umd.cz
Potřebujete pomoct?: + 420 266 710 013
tel: + 420 266 710 013
+ 420 725 543 782

Odpovědná osoba pro potřeby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

PORTOS LOGIN

WEBMAIL