Lidé a důchodové pojištění

8. 3. 2021, Blog, novinky

TAKÉ PRAVIDELNĚ PLATÍTE SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ?

Měli byste vědět, že kvůli chybám a nedostatkům v evidenci ČSSZ přichází „průměrný Čech“ zbytečně až o 10% důchodů, na které má za své odvody nárok. Za celý život to pak dělá desetitisíce až statisíce korun, které zůstanou státu.

  • jedná se nejen o starobní důchody
  • ale také o důchody invalidních, vdovské, vdovecké a sirotčí

Co s tím můžete udělat (postup), jak si stav vašeho účtu důchodového pojištění prověřit?

… odpověď (návod jak postupovat) najdete na konci našeho článku.

SHRNUTÍ INFORMACÍ:

Důchodové pojištění je součástí odvodů na sociální pojištění.

To musíme platit všichni, ať už jsme zaměstnanci, OSVČ, či majitelé firem. Všichni kromě dětí, studentů a důchodců. Odvádíme relativně hodně, celkem 29,2% našeho hrubého příjmu. Člověk s průměrným platem odvádí měsíčně na důchodové pojištění 9 959 Kč měsíčně, ročně to dělá skoro 120 000 Kč a za celý produktivní život (40 let) je to skoro 4,8 mil Kč.

Říkáte si, že je to strašně hodně peněz?

Ano, je to obrovská částka. Zajímavý na tom je fakt, že na jedné straně odvedeme za celý svůj život takové množství peněz do důchodového pojištění a na straně druhé vůbec nevíme, na co máme za své odvody nárok. Ukazuje se, že většina z nás prakticky nezná základy a principy důchodového systému a toho, co z něho pro nás vyplývá. Prostě platíme, ale nevíme.

Jak je to skutečně s našimi důchody?

To, jaký důchod nakonec dostanete, ovlivňují dvě proměnné. Je to výpočtový základ a doba pojištění. Vypadá to jednoduše, ale není. Existuje totiž celá řada faktorů, které tyto dvě hodnoty v průběhu celého vašeho života ovlivňují. Pokud o nich nevíte, můžeme si už v průběhu aktivního života "zadělat" na trvalé snížení vašeho důchodu. To jsou chyby, které pak již nelze vrátit zpět. 

Výpočet důchodu je jedna věc, tou druhou je znalost, jak a kdy odejít do důchodu. Možná si říkáte, co je na tom složitého. Je to doslova "umění odejít do důchodu". Správné načasování a výběr nejvýhodnější varianty (předčasný důchod, předdůchod, přesluhování, dobrovolné důchodové pojištění apod.) může znamenat dokonce dřívější odchod do penze, aniž by vám poklesl váš důchod.

POSTUP platný pro každého - jak si zkontrolovat stav svého účtu důchodového pojištění?:

požádejte si o váš výpis z důchodového účtu u ČSSZ (IOLDP) – pokyny viz odkaz zde:

https://ceskapenze.cz/zadost-ioldp

nechte si zkontrolovat v IOLDP všechny záznamy

najděte všechny místa, kde můžete přicházet o peníze (z výpisu, jež obdržíte domů, bude v časovém sledu zápisu patrno, kde mohou být v evidenci případné nesrovnalosti)

V případě, že potřebujete poradit a konzultovat možnosti komerčního doplnění vašeho spoření, potom nás neváhejte kontaktovat, my Vám doporučíme možnosti právě pro vás.

 #kdyzpotrebujetepomoct

Autor článku: Ing. Martin Kristl - Odborný garant

POKUD VÁS ČLÁNEK ZAUJAL A CHCETE SE PORADIT, NEVÁHEJTE NÁS KONTAKTOVAT

kraj
DĚKUJEME, VAŠE ZPRÁVA BYLA ODESLÁNA...
PŘI ODESÍLÁNÍ ZPRÁVY DOŠLO K CHYBĚ...
NOVINKY

Zelená karta změní barvu
Nová černobílá karta bude platit ve všech státech systému jako zelená karta. Zelená karta, která slouží jako doklad o zaplacení povinného ručení (pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla), změní od 1. července 2020 svou barvu. Nově nebude zelená, ale bílá. Dohodly se na tom státy Evropského hospodářského prostoru (EHP). Se změnou barvy karty souhlasily všechny země a budou ji respektovat, některé si však zelenou kartu ponechají, jiné budou dokument od začátku prázdnin vydávat vytištěný na bílém papíře. Současně tak budou platit obě verze karty a země je budou akceptovat, ať už se po změnu barvy rozhodly, či nikoliv. Název zelená karta zatím zůstává tak, jak je uváděn i ve znění zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Zelená karta vám platí ve všech zemích EHP (Belgie, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chorvatsko, Itálie, Irsko, Island, Kypr, Lichtenštejnsko, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Malta, Německo, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Řecko, Slovenská republika, Slovinsko, Spojené království Velké Británie a Severního Irska, Španělsko, Švédsko a pro účely zelenokaretního systému i Švýcarsko) a také na území států uvedených ve vyhlášce Ministerstva financí: Albánie, Andorra, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Monako, San Marino, Severní Makedonie, Srbská republika, Turecko, Ukrajina, Vatikán.  Dále vám zelená karta může platit v zemích, s nimiž uzavřela dohodu Česká kancelář pojistitelů. Jde o Ázerbájdžán, Bělorusko, Írán, Moldavsko, Maroko, Rusko a Tunisko. Je ale na pojišťovně, jestli pojištění odpovědnosti na území těchto států bude poskytovat, nebo ne. Takže zelená karta vám v těchto zemích nemusí platit, záleží na tom, s jakou pojišťovnou máte sjednáno povinné ručení. Podmínkou platnosti je, aby rozeznávací značka dané země nebyla na zelené kartě přeškrtnuta. Výhodou černobílé karty je, že si ji řidiči v případě ztráty nebo poškození mohou sami vytisknout i na černobílé tiskárně a nemusejí shánět zelený papír. Už se tedy nestane, že vám kartu při kontrole neuznají, protože jste si ji vytiskli na bílem papíře. Pokud kartu ztratíte nebo poškodíte, stačí o tom uvědomit pojišťovnu a ona vám kartu (i opakovaně) zašle ve formátu PDF do emailu. Pojišťovny přitom mohou řidičům posílat zelenou kartu elektronicky už nyní. Podstatné je, aby pojišťovna měla na řidiče elektronický kontakt (například emailovou adresu) a byla s ním předem dohodnutá, že si přeje dokument poslat tímto způsobem. V případě, že potřebujete pomoci s uzavřením povinného ručení, můžete tak učinit online z pohodlí Vašeho domova a to prostřednictvím naši bezplatné aplikace inŠanon 2.0 . Umíme Vám pomoci i na našich pobočkách. #kdyzpotrebujetepomoci, jsme tu pro Vás.  Martin Kristl, odborný garant...

 čti více
POMOC V PANDEMII

Kryje moje životní pojištění COVID-19?
onavirus (nazýván také pod zkratkou COVID-19) už nějaký čas hýbe naši společnou realitou a výjimkou není ani pojistný trh. Mnoho z našich klientů si zcela oprávněně klade otázku: "Mám ve svém životním pojištění pokrytou diagnózu COVID-19?" V době, když byla pojistná smlouva uzavírána, přeci žádná pandemie vyhlášena nebyla. Jelikož se držíme hesla „Obrana je základ úspěchu“, připravili jsme pro Vás pár potřebných vysvětlení, které se vám mohou v aktuální situaci hodit. Ne nadarmo se série našich blogů nazývá: „Když potřebujete pomoci v pandemii.“ Informace do našeho, v pořadí již čtvrtého blogu, pro vás připravil odborný garant pro životní pojištění.    Dané body jsou platné ke dnešnímu dni, tedy k datu 27. 4. 2020.   1. V první řadě je třeba si uvědomit, rozdíl mezi diagnózou U07.1 - potvrzena infekce COVID-19 (již diagnostikována infekce - choroba) a U07.2 - podezření z infekce COVID-19 (takzvaná karanténa). Zde může být u pojišťoven rozdíl v pojistném plnění. Důležitým faktem je zároveň prohlášení infekce COVID-19 za pandemii.  2. Co se týče momentálního stavu - pojišťovny, kromě pojišťovny ČSOB, nabízejí pojistné produkty, kde není pandemie ve výlukách.  3. Může se stát, že někdo v našem okolí má starší typ pojistné smlouvy. Životní pojistku uzavřel velmi dávno, kde je pandemie uvedena ve výlukách z pojištění. V tomto případě doporučujeme kontaktovat našeho poradce, který vám velmi rád poradí a ochotně pomůže.    4. Pokud má klient diagnostikovánu diagnózu COVID-19 (U07.1 - potvrzena infekce COVID-19), tak mu plyne plnění z připojištění hospitalizace a totéž platí i pro připojištění pro případ pracovní neschopnosti. Samozřejmě, že pro uvedené připojištění platí jen takové ochranné a čekací lhůty, případně výluky a omezení, které jsou definovány příslušnými platnými pojistnými podmínkami a to i v případě jiných běžných onemocněních. Zároveň upozorňujeme klienty, že je důležité dodržet léčebný postup, nařízeného v karanténě a další nařízení vlády ČR.  5. Pokud má klient povinnou karanténu (U07.2 - podezření z infekce COVID-19), pojišťovny vzhledem k tomu, že nejde o nemoc (zařazenou dle „Mezinárodní klasifikace nemocí“), momentálně toto podezření standardně neplní. Nad rámec všeobecných pojistných podmínek dokáží plnit v připojištění pro případ pracovní neschopnosti, za přesně definovaných podmínek, kdy část doby karantény, pokud dojde ke vzniku nemoci, dokáží započítat do plnění PN (pracovní neschopnosti), jedná se o pojišťovny Generali Česká pojišťovna a Kooperativa pojišťovna).      6. Pokud by došlo k tomu nejhoršímu, ke smrti klienta z důvodu nemoci, (samozřejmě v případě, pokud má klient sjednáno riziko jakékoliv smrti v rámci svého pojistného krytí), pojišťovna provede pojistné plnění. 7. Dobrou zprávou na závěr je, že některé pojišťovny momentálně zvažují další „pro klientské kroky“ a přinášejí prohlášení směrem k plnění COVID-19 z komerčního pojištění a někdy i s možností pojistného plnění nad rámec všeobecných pojistných podmínek. Shrnutí tématu v tabulce (pojištěná rizika x COVID-19 x pojišťovna): Co tedy aktuálně udělat? Doporučujeme dodržovat již zmíněné léčebné postupy, karanténu a nařízení vlády týkající se COVID-19.  Rozhodně nedoporučujeme ukončovat Vaše stávající pojištění. A i kdyby nebylo některé z připojištění (hospitalizace, pracovní neschopnost, invalidita či riziko smrt z jakékoliv příčiny) ve stávající pojistné smlouvě sjednáno, poradce společně s vámi tyto připojištění doplní. Při doplnění těchto připojištění, nebo při uzavírací úplně nového pojištění, Vám doporučujeme kontaktovat našeho poradce. Díky moderním online nástrojům, jako je inŠanon 2.0 nebo bezkontaktní uzavírání pojistných smluv, Vám na základě Vašich potřeb dokážeme reálně pomoci.     Na závěr Vám v těchto náročných dnech přejeme zejména hodně zdraví a také hodně pozitivního myšlení.   #kdyzpotrebujetepomoci," class="wysiwyg-hashtag">#kdyzpotrebujetepomoci, jsme tu pro Vás....

 čti více
NOVINKY

Jak sladit home office s time managementem
Vážení čtenáři, přinášíme Vám v pořadí již třetí blog od Moniky Slavíkové, regionální ředitelky ze společnosti Universal makléřský dům, která se zároveň věnuje i transformačnímu koučinku. Pokračujte ve čtení a vychutnejte si vedle toho dobrý koláč, kávu nebo pěkný výhled z terasy. Věříme, že článek bude pro vás zajímavý a pomůže Vám snadněji si uspořádat čas a práci v pohodlí vašeho domova. Protože #kdyzpotrebujetepomoct," class="wysiwyg-hashtag">#kdyzpotrebujetepomoct, jsme tu pro Vás. Práce z domova má několik výhod. Je však třeba mít při ní velkou dávku disciplíny a jasně stanovená pravidla. Ať jste kdekoliv, buďte tam naplno. Před COVID-19 jsem pracovala střídavě ve firemní i domácí kanceláři. Zůstat doma a pracovat každý den pouze z home office je pro mě změnou. Myslím, že ne až tak výraznou jako pro lidi, kteří práci z domácího prostředí předtím nevyužívali. Změna režimu však nastala pro mnohé, je tady a je třeba se jí přizpůsobit. Jak to zpracovat? Já jsem přijala skutečnost takovou, jaká je. Vracet se do minulosti, jaká byla a projektovat budoucnost, jaká bude, mi nedovoluje žít současnost. Snažím se být co nejvíce v přítomnosti. Co jsem si potřebovala ujasnit jako první? 1. Jaký je čas v těchto dnech pro mě? Mám volno nebo pracuji? První dny od doby, co jsme měli doporučeno zůstat doma, jsem měla tři dny volna. Zajistila jsem si, co jsem potřebovala: nákupy, úklid, dezinfekci, věci z firemní kanceláře, které jsem potřebovala k práci. Potom následoval den na zamyšlení: "Jak budu dál pracovat?" Popřemýšlela jsem a následně si napsala konkrétní plán, který naznačoval, jak budou vypadat mé pracovní dny. Mám je od pondělí do pátku, v průměru pracuji osm hodin denně, víkend mám volno. Pracovní hodiny mám jinak než předtím, polední přestávka je mnohem delší, protože je třeba si i navařit. V neposlední řadě jsem si stanovila i čas, kdy budu končit a věnovat se příjemnějším činnostem. Je velmi důležité, umět po práci vypnout. Plán byl na světě, zapsán, černé na bílém. Ulevilo se mi. A co si ujasnit dál? 2. Co potřebuji k práci z domova? Prostor Místo, kde budu pracovat. Při práci využívám notebook, který je položený na stole, mám se ráda a šetřím si záda, připojení na internet, pár papírových šanonů, poznámkové bloky, záznamy. Respektuji ostatní členy rodiny. Proto jak pro ně, tak i pro mě, je dobré vědět, který prostor mám na práci já, aby si každý uměl vymezit ten svůj. Takto nedochází k hledání věcí, jejich překládání, ztrácení a následně k nervozitě a nespokojenosti. Pořádek dělá přátele, i v rodině. Čas Časové rozpětí, kdy budu pracovat. Které to budou dny v týdnu, např. pondělí až pátek a také ve kterých hodinách, od - do. Při práci, když tvořím, komunikuji s jinými, potřebuji být nerušena. Mám ráda všechny, s nimiž bydlím ve společné domácnosti. Pro klid a pohodu všech zúčastněných je dobré, když každý ví, kdy pracuji a kdy trávíme čas spolu. Přerušit rozhovor s partnerem nebo dítětem, když volá klient nebo šéf, to neprospívá rodinné pohodě ani soustředěnosti na situaci, kterou pracovně řeším. A navíc je to i neuctivé vůči všem zúčastněným. Buď pracuji, odpočívám nebo jsem s rodinou. Míchat jedno s druhým pro mě znamená nedělat nic pořádně. Dělej, co děláš, naplno a soustředěně. Diář Kalendář s poznámkami. Je jedno, jestli je to ten papírový nebo elektronický. V něm mám zapsané, co chci dělat v tomto týdnu, v daném dni. Mám už promyšlený časový harmonogram, ve kterých hodinách pracuji, kdy relaxuji, kdy jsem s rodinou. Každé ráno si zapíšu, co chci dělat, jaký je můj nejdůležitější úkol dne, který potřebuji zvládnout. Kdy budu tvořit, psát, zpracovávat. Kdy budu vyřizovat korespondenci - maily, telefonáty, zprávy. A také kdy mám online setkání, online kávu ????. V diáři mám zapsaná online setkání, která jsem si dohodla v minulých dnech. Kdybych je neměla poznamenaná, bylo by to jako v přísloví: "Sejde z očí, sejde z mysli." Na konci dne si udělám vyhodnocení: "Jak jsem se měla a co se mi podařilo?" Když jsem něco nestihla, zapíšu si to podle důležitosti na další dny. Po vyhodnocení mám radost, vidím za sebou kus vykonané práce. Diář je efektivní pomocník. Drží mě stranou od "zlodějů času" a připomíná, co se mi podařilo. KAM SMĚŘUJE MOJE POZORNOST, TAM TO ROSTE. Proto se soustředím na konkrétní činnost, kterou vykonávám podle svého plánu. Potom mě neválcuje všechno to, co se děje kolem mě. Takto se mi daří udržovat v dobré náladě, spokojenosti a radosti. Těchto pár tipů Vám možná pomůže k lepší produktivitě z pohodlí domova. Pokud se Vám tento článek líbil, neříkejte jen: "To je zajímavé." Prostě to udělejte. Jak to máte Vy? Máte volno nebo pracujete? Co Vám pomáhá soustředit se na to, čeho byste v životě chtěli víc? Příště Vám osvětlím téma: Práce na dálku a online svět Autorka článku: Monika Sláviková, RR Prešov Universal maklérsky dom a transformační koučka  ...

 čti více
Potřebujete pomoct?
+ 420 266 710 013
síť poboček
kontakt

e-mail: info@umd.cz
Potřebujete pomoct?: + 420 266 710 013
tel: + 420 266 710 013
+ 420 725 543 782

Odpovědná osoba pro potřeby GDPR:
Ing. Juraj Lanc
tel: +421 908 865 401
e-mail: zodpovednaosoba@universal.sk

PORTOS LOGIN

WEBMAIL